در سفر قربان قلی بیردی محمدف رییس جمهور ترکمنستان به افغانستان، دو دولت افغانستان و ترکمنستان پنج سند همکاری در زمینه های اقتصادی، تجارت، دانش و ورزش، و یک اعلامیه مشترک امضا کردند. پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی)، ایجاد خط آهن میان افغانستان، ترکمنستان و تاجکستان، و افزایش […]

در سفر قربان قلی بیردی محمدف رییس جمهور ترکمنستان به افغانستان، دو دولت افغانستان و ترکمنستان پنج سند همکاری در زمینه های اقتصادی، تجارت، دانش و ورزش، و یک اعلامیه مشترک امضا کردند.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی)، ایجاد خط آهن میان افغانستان، ترکمنستان و تاجکستان، و افزایش واردات برق از ترکمنستان به افغانستان از موضوعات دیگر مورد بحث مقام های افغان و ترکمن بود.

سفر رسمی رئیس جمهور ترکمنستان به افغانستان در حالی صورت گرفت که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور اوایل سال جاری میلادی به عشق‌‏آباد سفر کرد. در این سفر نیز، به همکاری های دوجانبه اقتصای، تجاری، سیای و فرهنگی تاکید شد و در ایز زمینه ها شماری از سند های همکاری به امضا رسید.

در سفر رییس جمهور، ترکمنستان وعده کرده بود که میزان صادرات برق به افغانستان را تا ۵۰۰ مگاوات افزایش دهد و این در حالی است که در حال حاضر افغانستان ۳۰ مگاوات برق از ترکمنستان وارد می‌کند.

یگانه مانع اصلی عملی شدن پروژه های اقتصادی مثل تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان، به پاکستان و هندوستان انتقال می دهد، چالش امنیتی است. باور بسیاری این است که اگر رقابت های منطقه ای کنار گذاشته شود، موقعیت مهم ژیوپولیتیک افغانستان، این امکان را دارد تا با پیوند دادن منافع کشورهای منطقه به حیث یک پل ارتباط، صلح و ثبات را در منطقه و کشور بیاورد، و از تنش های بین کشورهای منطقه بکاهد.

بشیر عظیمی این موضوع را در این برنامه سرنوشت با آقایان سید نبی الله سادات، استاد دانشگاه و محمد علی علی زاده، عضو مجلس نمایندگان، به واکاوی گرفته است.

https://www.youtube.com/watch?v=cypIe2YfhD4