یکی از اولویت های مهم حکومت وحدت ملی آوردن اصلاحات ژرف انتخاباتی درنظام و نهادهای انتخاباتی افغانستان است. با آن که بیش از ده ماه ازعمر این حکومت سپری شده است، اما هنوز کار آوردن اصلاحات انتخاباتی به صورت رسمی آغازنشده است. چندی پیش کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی بسته پیشنهادی یازده ماده ای خودرا […]

یکی از اولویت های مهم حکومت وحدت ملی آوردن اصلاحات ژرف انتخاباتی درنظام و نهادهای انتخاباتی افغانستان است. با آن که بیش از ده ماه ازعمر این حکومت سپری شده است، اما هنوز کار آوردن اصلاحات انتخاباتی به صورت رسمی آغازنشده است.

چندی پیش کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی بسته پیشنهادی یازده ماده ای خودرا به حکومت پیش کرد اما رییس جمهورغنی تنها با هفت مورد آن توافق کرد.

اکنون دو بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می گوید که دو کاستی بزرگ در بسته پیشنهادی کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی وجود دارد. این نهاد تاکید دارد که روی آن کاستی ها باید تجدید نظر صورت بگیرد.

به باور این نهاد انتخاباتی ” مواردی مانند ایجاد کمیته شفافیت، تقسیم بندی حوزه ها، کمیته گزینش، موضوعات مربوط به دبیرخانه، روابط میان دو کمیسیون و نیز روابط میان دفاتر مرکزی و ولایتی از مواردی اند که از لحاظ تخنیکی به مکث و غور بیشتر نیاز دارد “.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان همچنان گفته است که کمیسیون اصلاح انتخاباتی باید برای هر مورد پیشنهادی اش که آن موارد تا جنبه تطبیقی پیدا کند باید میکانیزم و راه حل ارایه کند.

درهمین حال، کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که تا دو روز دیگر، زمان نهایی برگزاری انتخابات پارلمانی را مشخص می کند.

حفیظ الله مصداق این موضوع را باحضور ” سیدمحمد حسن شریفی بلخابی ” عضومجلس نمایندگاه و ” عبداللطیف نظری ” استاد دانشگاه در برنامه « آخرخط » به بحث و بررسی گرفته است.