نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی اجرای قطع‌نامه بیست ودو سی و یک در خصوص برجام برگزار شد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که به گفته‌ی رز ماری دی کارلو معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل، دبیرکل این سازمان خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است. […]

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی اجرای قطع‌نامه بیست ودو سی و یک در خصوص برجام برگزار شد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که به گفته‌ی رز ماری دی کارلو معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل، دبیرکل این سازمان خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است.

درهمین حال، نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا نیز در این نشست ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات به‌سمت دلخواه پیش برود.

از سویی‌هم، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی ایران می‌گوید که مذاکرات رییس سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به پیشرفت و کاهش اختلاف نظر‌ها درباره‌ی چند موضوع منجر شده است. هم‌چنان، مجید تخت روانچی در شورای امنیت تاکید کرده است که ایران مصمم است تمام تلاش خود را برای احیای برجام، بکار بندد. وی تاکید کرد که پیشنهادات ایران در ویانا منطبق با مفاد برجام و قطع‌نامه بیست و سه سی و یک است. وی افزوده :″ تیم ما در مذاکرات ویانا جدی و آماده است تا به صورت معنادار و سازنده با طرف های دیگر تعامل نماید و امیدوار است آن ها نیز همین رویکرد را اتخاذ کنند. ایران به تعهدات خود عمل کرده و بسیار بیشتر از سهم عادلانه خود برای حفظ برجام تلاش کرده است.″

وی هم‌چنان تاکید می‌کند که اکنون باید آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا به‌مسوولیت‌های خود عمل کرده و به اجرای کامل تعهداتشان تحت برجام بازگردند. با این همه، شاه‌زاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در چهل و دومین دوره از اجلاس سران شورای هم‌کاری خلیجی، در کاخ الدرعیه در شمال ریاض بر اهمیت تلاش جدی و فعال برای مقابله با برنامه هسته‌‌ای و موشکی ایران به نحوی که منجر به تحقق امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی شود، تاکید کرده و افزوده است که :″ سعودی بر ضرورت تعامل جدی و فعال با رنامه هسته ای و موشکی ایران به نحوی که موجب تحقق امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی شود، و همچنان بر اصول حسن همجواری، احترام به قطعنامه های بین المللی و پیشگری از فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه شود تاکید می کند.″ پیشرفت در مذاکرات آژانس و ایران در حالی صورت می‌گیرد که گفت‌وگو‌های ویانا با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد و اعضای گروه چهار بر علاوه یک، اتحادیه‌ی اروپا و ایران سرگرم گفت‌وگو درباره‌ی نحوه احیای مفاد برجام هستند.