جنگ و ناامنی در افغانستان با گذشت هر روز وارد مرحله تازه ی می شود. در همین هفته طالبان در یک حمله گروهی به ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک، درحدود سی تن از سربازان پولیس محلی و نیرهای امنیتی کشور را کشتند. برمبنی گفته های مقامات امنیتی، درحال حاضر در بیشتر از صد ولسوالی کشور […]

جنگ و ناامنی در افغانستان با گذشت هر روز وارد مرحله تازه ی می شود. در همین هفته طالبان در یک حمله گروهی به ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک، درحدود سی تن از سربازان پولیس محلی و نیرهای امنیتی کشور را کشتند.

برمبنی گفته های مقامات امنیتی، درحال حاضر در بیشتر از صد ولسوالی کشور جنگ جریان دارد و چندی پیش رییس امنیت ملی کشور در تالارمجلس نمایندگان از تشدید جنگ در ماهای آینده هشدارداد.

مردم افغانستان از آغازِ فصل بهارِ امسال مصایب و خشونت های زیادی ناشی ازجنگ را متحمل شدند.

بحث ناامنی و خشونت و جنگ درافغانستان، بحث تازه نیست. اما نکته مهم در ناامنی های اخیر کشور، ویژگی های جدیدی است که در جنگ های امسال دیده می شود.

تغییر جغرافیای جنگ از جنوب به شمال، حضور جنگ جویان خارجی در بیشترِ نبردهای مخالفان، ظهور پدیده نوی بنام داعش درکشور و نا امن شدن ولایات هم جوار کابل، از ویژگی های جنگ جاری درکشور است.

اما درحالی که مخالفان مسلح دولت در چندین ولایت کشور عملا در برابر نیروهای امنیتی می جنگند، بحث صلح و مذاکرات بامخالفان مسلح دولت هم در اولویت های کاری دولت وحدت ملی قراردارد. اما نگرانی و سوال مردم این است که اگر بنا است که طالبان با حکومت افغانستان صلح کنند و در چندین نشست غیر رسمی برای آغاز مذاکرات صلح بانمایندگان افغانستان دیدارکردند، پس از طرف دیگر کی ها هستند که در برابر حکومت افغانستان می جنگند ؟

اما با این وضعیتی که دولت وحدت ملی گرفتاراست، واقعا مردم به سوی جنگ و خشونت روان هستند، یا به سوی صلح ورفاه ؟

حفیظ الله مصداق، این موضوع را باحضور ” فضل من الله ممتاز ” آگاه امورسیاسی و ” عبدالرحیم رهین ” عضومجلس نمایندگان در برنامه « آخرخط » به بحث و بررسی گرفته است.