ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین با انتقاد از کشورهای غربی به‌دلیل تعلل در ارسال سلاح به اوکراین گفته است که ایستادگی اوکراین تنها برای آزادی خودش نیست؛ بلکه برای آزادی تمام اروپا است: ″بخش کوچکی از سلاح‌ های‌تان را که خاک می‌‌خورد به ما بدهید. آیا از روسیه می‌‌ترسید؟ ما فقط برای آزادی اوکراین نه بلکه […]

ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین با انتقاد از کشورهای غربی به‌دلیل تعلل در ارسال سلاح به اوکراین گفته است که ایستادگی اوکراین تنها برای آزادی خودش نیست؛ بلکه برای آزادی تمام اروپا است: ″بخش کوچکی از سلاح‌ های‌تان را که خاک می‌‌خورد به ما بدهید. آیا از روسیه می‌‌ترسید؟ ما فقط برای آزادی اوکراین نه بلکه برای آزادی اروپا هم می ‌جنگیم. تاکید می‌کنم روسیه با بم‌باران اوکراین امنیت غذایی جهان را تهدید کرده است.″

در همین حال  لیز تراس وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا گفته است که اگر روسیه جنگ در اوکراین را پایان دهد، تحریم‌های فلج‌ کننده علیه این کشور لغو خواهد شد. اما تاکید کرده که این تحریم‌ها تنها باید با آتش‌ بس کامل و عقب‌‌نشینی و هم‌چنین تعهدات مبنی بر این‌که تجاوز بیش‌تری در کار نخواهد بود، لغو شوند: ″اگر مسکو از اوکراین عقب‌نشینی کند و متعهد به پایان دادن تجاوز شود، تحریم‌‌ها علیه افراد و شرکت‌های روسی می‌‌تواند لغو شود. آنچه ما می‌دانیم، این است که روسیه چندین توافق‌نامه را امضا کرده که خود روس‌ها بسادگی از آنها پیروی نمی‌کنند؛ بنابر این باید اهرم‌های سختی وجود داشته باشد. که مطمینا تحریم‌ها اهرم سختی هستند.

در همین حال، جوبایدن رییس‌جمهور امریکا در سفرش به پولند و دیدارش با پناه‌جویان اوکراینی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه را قصاب خوانده، اما اندکی پس از آن کاخ ‌سفید امریکا گفته که منظور جوبایدن از این اظهاراتش در پولند نباید به نیت او برای براندازی در روسیه تعبیر شود: ″ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه قصاب است. محض رضای خدا هم که شده، این مرد – پوتین – نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.

این اظهارات بایدن بسیار زود مسکو را خشم‌گین کرد و سخن‌گوی کرملین گفته است که ماندن یا نماندن پوتین در قدرت به جوبایدن مربوط نمی‌شود؛ بلکه به مردم روسیه ارتباط دارد. مسکو هم‌چنین قصاب خواندن پوتین را اقدامی دانست که به ترمیم روابط دو کشور آسیب وارد می‌کند.