شماری از رهبران پیشین جهادی کشتار مسلمانان روهنیگیایی در ایالت راخین میانمار از سوی ارتش این کشور و بودایی ها را محکوم کردند. آزار و اذیت مسلمانان در ایالت راخین میانمار، واکنش هایی جهانی را به همراه داشته است. سازمان ملل متحد مسلمانان میانمار را که از طرف دولت این کشور از حقوق شهروندی محروم […]

شماری از رهبران پیشین جهادی کشتار مسلمانان روهنیگیایی در ایالت راخین میانمار از سوی ارتش این کشور و بودایی ها را محکوم کردند.

آزار و اذیت مسلمانان در ایالت راخین میانمار، واکنش هایی جهانی را به همراه داشته است. سازمان ملل متحد مسلمانان میانمار را که از طرف دولت این کشور از حقوق شهروندی محروم شده‌اند، به عنوان “اقلیت دینی که در معرض بیشترین ظلم‌های انسانی در جهان قرار دارند” معرفی کرده‌است. در حال حاضر دولت این کشور تابعیت مسلمانان را انکار می‌کند و آنها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادیش می‌خواند. دید‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای از دولت میانمار خواسته است که به ناظران بین‌المللی اجازه دهد تا درباره علت این کشتارها و نقض حقوق بشر تحقیق کند. در همین حال، شماری از رهبران پیشین جهادی در شانزدهمین سالگشت شهادت قهرمان ملی کشور، شهید احمد شاه مسعود، کشتار جمعی مسلمانان روهینگیایی از سوی ارتش و بودایی ها را نکوهش کردند. استاد عبدرب الرسول سیاف رهبری پیشین جهادی گفت که جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری باید در مورد کشتار مسلمانان روهینگیا موقف روشن بگیرند.

پیش از این دبیر کل سازمان ملل متحد از گزارش‌ های مربوط به کشته شدن غیرنظامیان در میانمار نگرانی کرده بود. دبیر کل سازمان ملل از بنگلادیش خواسته است که کمک و پشتیبانی خود را از غیرنظامیانی که از خشونت‌ های میانمار گریخته‌اند افزایش دهد. سازمان ملل همچنان اعلام کرده است که برخورد نظامیان میانمار با مسلمانان می‌تواند به پاکسازی قومی منجر شود. استاد سیاف از رهبران پیشین جهادی همچنان از حکومت افغانستان خواست که در برابر کشتار جمعی مسلمانان در میانمار موضع بگیرد.

با افزایش خشونت ‌ها در ایالت راخین میانمار، وزارت امور خارجه بنگلادیش با نگرانی از افزایش موج مهاجرت مسلمانان میانماری به این کشور اعلام کرده است که در مجموع چهار صد هزار پناهجوی روهینگیایی در بنگلادیش، در اردوگاهی در نزدیکی مرز میانمار اسکان یافته‌ اند.