طرح ایجاد گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان با بن‌بست روبه‌رو شده‌است. پاکستان با حضور هند در این گروه مخالفت کرده و روند تشکیل گروه را مختل کرده‌است. اسلام‌آباد گفته که هند ثبات در افغانستان را تضعیف می‌کند. در همین حال، برخی از کارشناسان، سیاست هند در برابر افغانستان را سیاست تقویت ثبات در افغانستان می‌خوانند؛ […]

طرح ایجاد گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان با بن‌بست روبه‌رو شده‌است. پاکستان با حضور هند در این گروه مخالفت کرده و روند تشکیل گروه را مختل کرده‌است. اسلام‌آباد گفته که هند ثبات در افغانستان را تضعیف می‌کند. در همین حال، برخی از کارشناسان، سیاست هند در برابر افغانستان را سیاست تقویت ثبات در افغانستان می‌خوانند؛ اما می‌گویند که پاکستان اصلی‌ترین مانع ایجاد گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان است.

قرار بر این بود که برای برون‌رفت از اوضاع کنونی افغانستان، یک گروه تماس منطقه‌ای ایجاد شود و روی مسائل مربوط به افغانستان در این گروه بحث شود و راه‌حل ارایه شود؛ اما طرح ایجاد گروه تماس منطقه‌ای در مورد افغانستان به‌‌دلیل مخالفت پاکستان با حضور هند در این گروه با بن‌بست روبه‌رو شده‌است. اکسپرس تریبون پاکستان به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داده که پیشرفت در این پیشنهاد به‌دلیل عدم اجماع در مورد این‌که کدام کشورها باید بخشی از گروه منطقه‌ای باشند، متوقف شده‌است: «مقاومت اسلام‌آباد در برابر گنجاندن دهلی‌نو در گروه تماس منطقه‌ای ناشی از نگرانی‌های دیرینه‌ آن است، مبنی بر این‌که هند ثبات در افغانستان را تضعیف می‌کند».

در همین حال، برخی از کارشناسان حوزه سیاست پاکستان را مختل کننده اصلی عدم ایجاد گروه منطقه‌ای تماس می‌دانند و می‌افزایند که سیاست هند در برابر افغانستان، سیاست تقویت ثبات و صلح است.

گفتنی‌است که تشکیل گروه تماس منطقه‌ای، پیشنهاد آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد پس از نشست دو روزه‌ دوحه بود. نشست دوحه در ۱۸ و ۱۹ فبروری به میزبانی آقای گوترش و با حضور نماینده‌گان ۲۵ کشور جهان و جامعه‌ مدنی افغانستان برگزار شده بود.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv