کشور قزاقستان اعلام کرده است که واکسن کرونا ″کازواکی″ تولید شده این کشور را در برنامه‌ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان کمک می‌کند. قاسم جومرت توکایف رییس‌جمهور قزاقستان در دیدار با تدروس ادهانوم مدیرکل سازمان جهانی صحت گفته است که واکسن ویروس کووید- ۱۹ تولید شده کشورش را در برنامه‌ی بشردوستانه به افغانستان کمک می‌‌کند. آقای […]

کشور قزاقستان اعلام کرده است که واکسن کرونا ″کازواکی″ تولید شده این کشور را در برنامه‌ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان کمک می‌کند. قاسم جومرت توکایف رییس‌جمهور قزاقستان در دیدار با تدروس ادهانوم مدیرکل سازمان جهانی صحت گفته است که واکسن ویروس کووید- ۱۹ تولید شده کشورش را در برنامه‌ی بشردوستانه به افغانستان کمک می‌‌کند.

آقای توکایف گفته‌است که صادرات واکسن کرونای تولید شده این کشور به‌نام “کازواک” از سال آینده میلادی شروع خواهد شد و در اولین قدم به افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان به‌عنوان کمک بشردوستانه ارسال می‌شود. رییس‌جمهور قزاقستان درباره‌ی میزان اثر بخشی واکسن کازواک گفته ‌است که این واکسن ۹۶ درصد اثرگذاری دارد. این در حالی‌است که مسوولان سازمان صحی جهان از احتمال ضایع شدن ۱٫۶ میلیون دوز واکسین کرونا در افغانستان هشدار داده و گفته‌اند که درصورت استفاده نشدن این واکسن‌‌ها تاریخ مصرف آن تمام خواهد شد. سازمان صحی جهان متعهد شده که برای حل این مشکل، هم‌راه با شرکایش کمپاین واکسیناسیون تطبیق واکسین کرونا را در ۱۶ ولایت افغانستان به‌زودی آغاز می‌‌کند.