دیدبان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که دست‌ورالعمل جدید امارت اسلامی در مورد عدم سفر زنان بدون محرم، به‌عنوان زندانی کردن زنان است. هدر بار مسوول بخش زنان این نهاد افزوده است که با عملی شدن این توصیه‌ی نامه، زنان آسیب‌پذیر توان فرار از خشونت خانوادگی را نیز نخواهند داشت. این در حالی‌است که وزارت […]

دیدبان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که دست‌ورالعمل جدید امارت اسلامی در مورد عدم سفر زنان بدون محرم، به‌عنوان زندانی کردن زنان است.

هدر بار مسوول بخش زنان این نهاد افزوده است که با عملی شدن این توصیه‌ی نامه، زنان آسیب‌پذیر توان فرار از خشونت خانوادگی را نیز نخواهند داشت. این در حالی‌است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی اخیرا با صدور دست‌ورالعملی، از رانند‌گان موترهای مسافربری خواسته بود که تنها زنان باحجاب و همراه با محرم را سوار موتر کنند و از سوار کردن زنان بد حجاب خود داری کنند. در این دست‌ور تصریح شده بود که رانند‌گان موسیقی پخش نکنند، در وقت نماز برای ادای نماز توقف کنند و از استعمال مواد مخدر خودداری ورزند. درهمین حال، ‏امارت اسلامی در واکنش به انتقاد دیدبان حقوق‌بشر گفته که  حقوق زنان در چوکات شریعت مصوون است. انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی امارت اسلامی روز 〈دوشنبه، ۶ جدید〉 در توییتی گفته‌های سازمان حقوق‌بشر را پروپاگند محض خوانده است. او تأکید کرده است که امارت اسلامی به حقوق تمام شهروندان کشور اعم از مردان و زنان متعهد‌ است و حق کار ‌و تعلیم آنان را در چوکات شریعت اسلامی تضمین می‌کنند.