آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز 〈پنج‌شنبه، ۲۳ جدی〉 در نشست خبری با نگرانی از احتمال بروز فاجعه‌ی بشری در افغانستان در نتیجه‌ی فروپاشی اقتصاد این کشور از امریکا خواست که دارایی‌های مسدوشده‌ی افغانستان را آزاد کند. دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که باید مسیری برای آزادسازی مشروط دارایی‌های منجمد شده‌ی افغانستان جستجو شود. […]

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز 〈پنج‌شنبه، ۲۳ جدی〉 در نشست خبری با نگرانی از احتمال بروز فاجعه‌ی بشری در افغانستان در نتیجه‌ی فروپاشی اقتصاد این کشور از امریکا خواست که دارایی‌های مسدوشده‌ی افغانستان را آزاد کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که باید مسیری برای آزادسازی مشروط دارایی‌های منجمد شده‌ی افغانستان جستجو شود. درهمین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا می‌گوید، مردم امریکا متعهد به حمایت از مردم افغانستان هستند. او صبح روز 〈شنبه، ۲۵ جدی〉 در تویتی از دیدار مجازی خود با مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه و پیترماریر، رییس کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ خبر داده و گفته است که در این دیدار درباره تقویت هماهنگی امریکا با این دو نهاد صحبت کرده است. هم‌زمان با تسلط کامل امارت اسلامی بر افغانستان، امریکا نزدیک به ۱۰ میلیارد ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های این کشور نگهداری می‌شد، را مسدود کرد. در حالی که نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه ‌اند و علی ‌رغم درخواست‌های مکرر امارت اسلامی، امریکا هنوز برای آزادسازی این مقدار پول آمادگی نشان نداده است. وزیر خارجه‌ی امریکا با اشاره به گزینش رینا امیری به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان، دختران و حقوق‌بشر، این گزینش را سهم قوی و روبه‌رو رشد وزارت خارجه‌ی امریکا در مورد مسایل زنان در افغانستان توصیف کرده است. پیش از این، ادارات سازمان ملل متحد خواهان ۴٫۴ میلیارد دالر کمک‌های بشری برای مردم نیازمند افغانستان در سال ۲۰۲۲  میلادی شدند. از سوی هم، کمیته‌ی بین‌المللی نجات از افزایش شمار کودکان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. سازمان ملل متحد اخیراً ابراز نگرانی کرده است که تعداد کودکان افغان که دچار سوتغذیه هستند، ممکن است بیشتر شود.