گروه‌ی متشکل از حدود ۳۲  تن از کارشناسان شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد گفته‌ اند که امارت اسلامی تبعیض و خشونت جنسیتی علیه زنان را در مقیاس وسیع نهادینه می‌کند. آنان می‌گویند که این سیاست‌ها به‌ معنای مجازات دسته‌ جمعی زنان و دختران افغانستان است. آنان با ذکر محدودیت‌‌های تازه‌ی وضع‌ شده از جمله ممنوعیت […]

گروه‌ی متشکل از حدود ۳۲  تن از کارشناسان شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد گفته‌ اند که امارت اسلامی تبعیض و خشونت جنسیتی علیه زنان را در مقیاس وسیع نهادینه می‌کند.

آنان می‌گویند که این سیاست‌ها به‌ معنای مجازات دسته‌ جمعی زنان و دختران افغانستان است. آنان با ذکر محدودیت‌‌های تازه‌ی وضع‌ شده از جمله ممنوعیت بازگشت زنان به ‌وظایف ‌شان، الزام وجود محرم برای بیرون رفتن از خانه، منع زنان از استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی به تنهایی و تحمیل پوشش بر آنان را به‌عنوان‌ نمونه‌‌ای از آن چه خشونت سیستماتیک نامیده‌‌اند، ذکر کرده‌‌اند. این کارشناسان می‌گویند که با ورود امارت اسلامی به کابل حق آموزش دختران انکار شده است و مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنوف هفت بسته‌ شده است.

این در حالی‌است که نورالله منیر سرپرست وزارت معارف حکومت امارت اسلامی در دیدار با اندرس لیندمن سفیر ناروی در کابل گفته که مکتب‌های دختران زمانی باز می‌شود که فضای مناسب دینی و فرهنگی برای دانش‌آموزان فراهم شود. پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی گفته بود که دختران از اول سال ۱۴۰۱ خورشیدی به مکتب خواهند رفت.