پس از گذشت بیش از پنج ماه از فرار محمد اشرف غنی و مقام‌های بلندپایه حکومت‌اش، حالا حمدالله محب مشاور پیشین امنیت ملی غنی می‌گوید که یکی از دلیل‌های سقوط کابل به دست امارت اسلامی، تغییر جدی اولویت سیاست خارجی امریکا بود که از زمان دولت دونالد ترامپ آغاز و در دولت جوبایدن عملی شده […]

پس از گذشت بیش از پنج ماه از فرار محمد اشرف غنی و مقام‌های بلندپایه حکومت‌اش، حالا حمدالله محب مشاور پیشین امنیت ملی غنی می‌گوید که یکی از دلیل‌های سقوط کابل به دست امارت اسلامی، تغییر جدی اولویت سیاست خارجی امریکا بود که از زمان دولت دونالد ترامپ آغاز و در دولت جوبایدن عملی شده است.

آقای محب در گفت‌وگو با فارن پالیسی گفته است که تصمیم جدی جوبایدن برای خروج بی‌قیدو شرط از افغانستان، فرصت فروپاشی نظام در افغانستان را فراهم کرد. اما شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که بی‌برنامه گی و ضعف حکومت غنی باعث فروپاشی نظام در کشور شده است. محب هم‌چنان گفته است که حکومت پیشین بارها از امریکا خواسته بود که روند خروج باید به گونه‌ی تدریجی صورت گیرد تا به حکومت افغانستان امکان فراهم شود تا به درستی برای پر کردن شکاف‌های و کاستی‌های پس از خروج آماده شود که چنین نشد. مشاور پیشین اشرف غنی تاکید می‌کند که هفته‌ها پیش از فروپاشی، به این درک رسیده بودند که نظام سقوط خواهد کرد و دولت کابل در پی تحلیل وضعیت برای جلوگیری از سقوط نظام و خون‌ریزی بود. حمدالله محب با اشاره به توافق‌نامه‌ی دوحه گفته است که دولت افغانستان در حاشیه‌ی توافق‌نامه قرار داشت و امریکا با امارت اسلامی برای این که به جنگ در افغانستان پایان دهد، به امارت اسلامی امتیاز داد. حکومت افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی به تاریخ ۲۴  اسد به‌دست امارت اسلامی سقوط کرد و مقام‌های بلندپایه حکومتی به‌شمول غنی و محب از کشور فرار کردند و شماری زیادی از شهروندان کشور نیز آواره شدند.