جهنده بالا یکی از مراسم‌های ویژه‌ی روز نخست سال است که در ولایت‌های مختلف کشور برگزار می‌شود و با برافزاشتن جهنده مراسم‌‌های نوروزی در کشور آغاز می‌شود. شماری از باشندگان، فعالان مدنی و فرهنگیان بدخشان طی مراسمی به مناسبت سال نو و بهار نو، در آرامگاه میر غیاث‌الدین گرد آمده و جهنده را بالا کردند. […]

جهنده بالا یکی از مراسم‌های ویژه‌ی روز نخست سال است که در ولایت‌های مختلف کشور برگزار می‌شود و با برافزاشتن جهنده مراسم‌‌های نوروزی در کشور آغاز می‌شود.

شماری از باشندگان، فعالان مدنی و فرهنگیان بدخشان طی مراسمی به مناسبت سال نو و بهار نو، در آرامگاه میر غیاث‌الدین گرد آمده و جهنده را بالا کردند. در این سال، برخلاف سال‌‌های گذشته، تعداد اندک در این مراسم شرکت کردند. هرچند که به گفته‌ی باشندگان ولایت بدخشان، امارت اسلامی هیچ گونه ممانعت برای برگزاری این مراسم نکرده است.

شرکت کنندگان این مراسم می‌گویند که امسال نسبت به سال‌های قبل پرچم را به گونه‌ی متفاوت بر افزاشتند. به گفته‌ی آنان این پرچم تکه ۸ متره است که روی آن الله اکبر نوشته و بر فضای آرامگاه میر غیاث‌الدین بر افزاشته شده است. این در حالی‌است که حکومت‌های گذشته روز اول و دوم سال نو را رخصتی اعلام می‌کردند. امارت اسلامی اعلام کرده که روز اول نو روز رخصتی نیست و حکومت سرپرست سال نو را بزرگداشت نمی‌کند؛ اما مانع مردم نیز نمی‌شود. مراسم جهنده روز گذشته نیز از سوی مردم در کارته سخی شهر کابل برگزار شد. اما این نخستین بار است که مراسم جهنده ‌بالا در زیارت منصوب به حضرت علی کرم‌الله وجهه در مزار شریف برگزار نشده است.