بر اساس ارقام این سازمان، در سال جاری میلادی، دست‌کم ۴۳ هزار کودک در افغانستان به بیماری سرخکان مبتلا شده‌اند و از این جمله ۲۱۴  کودک نیز جان‌های شان را از دست داده‌اند. طبق آمار سازمان جهانی صحت، ۵ درصد از این مرگ‌ومیر را کودکان زیر ۵ سال تشکیل می‌‌دهند که این رقم نسبت به […]

بر اساس ارقام این سازمان، در سال جاری میلادی، دست‌کم ۴۳ هزار کودک در افغانستان به بیماری سرخکان مبتلا شده‌اند و از این جمله ۲۱۴  کودک نیز جان‌های شان را از دست داده‌اند.

طبق آمار سازمان جهانی صحت، ۵ درصد از این مرگ‌ومیر را کودکان زیر ۵ سال تشکیل می‌‌دهند که این رقم نسبت به سال گذشته بسیار بیش‌تر است. سازمان جهانی صحت در اواسط ماه مارچ سال جاری، کمپاین واکسیناسیون سرخکان را در افغانستان راه اندازی کرد. اما یک مقام این سازمان گفته، از آن جایی این کمپاین صرف ۱٫۲  میلیون کودک افغان را تحت پوشش قرار داده، این کمپاین فقط یک قطره در بحر بوده است.

در همین حال، سخن‌گوی وزارت صحت عامه‌ی امارت اسلامی می‌گوید که در حال برنامه‌‍ریزی افزایش تلاش‌‌های واکسیناسیون در ماه‌های آینده هستند.

سخن‌گوی وزارت صحت عامه‌ی امارت اسلامی می‌گوید که به خاطر جواب به واقعات مثبت سرخکان این وزارت دور کمپاین سراسر واکسین سرخکان را راه انداخته است و یک ۱٫۲ میلیون کودک واکسین شده‌اند. به گفته‌ی وی دور دوم این واکسن در ماه می راه اندازی خواهد شد که در این کمپاین ۳ میلیون کودک واکسن خواهند شد.

این در حالی‌است که اداره‌ی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده که سوتغذیه سیستم ایمنی کودکان افغانستان را تضعیف می‌کند و باعث شیوع گسترده‌ی بیماری سرخکان در دوران کودکی می‌شود.