از ۸ ماه به این‌ سو، مردم افغانستان بیش‌تر از گذشته در فقر فرو رفته‌ اند و بر بنیاد آمارهای جهانی، میلیون‌ها تن در کشور نیاز فوری به کمک‌های اولیه دارند. هم‌زمان با تشدید بحران بشری در افغانستان، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌‌گوید که زنان و کودکان در این کشور، بار سنگین […]

از ۸ ماه به این‌ سو، مردم افغانستان بیش‌تر از گذشته در فقر فرو رفته‌ اند و بر بنیاد آمارهای جهانی، میلیون‌ها تن در کشور نیاز فوری به کمک‌های اولیه دارند.

هم‌زمان با تشدید بحران بشری در افغانستان، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌‌گوید که زنان و کودکان در این کشور، بار سنگین این بحران را به دوش می‌‌کشند. بخش آسیایی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در تویتر از وضعیت زنان و کودکان در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر، میلیون‌‌ها شهروند این کشور برای پیدا کردن غذای کافی و سرپناه، محلات اصلی خود را ترک کرده‌اند.

این در حالی‌است که اخیرا سازمان بین‌‌المللی مهاجرت از افزایش شمار بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان خبر داده و گفته است که هم اکنون، ۵ میلیون ۸۳۲ هزار و ۴۵۴ تن بی‌جا شده‌ی داخلی در سراسر افغانستان وجود دارد. سازمان ملل متحد نیز گفته است که بیش‌تر این خانواده‌ها به‌دلیل درگیری‌های مسلحانه و ادامه خشک‌سالی‌‌ها از مناطق‌شان بی‌جا شده و در حال حاضر در وضعیت ناگوار به سر می‌‌برند.

بر اساس آمار ملل متحد، در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. این سازمان هم‌چنین گفته است که ۱۰ میلیون کودک افغانستان برای زنده ماندن به کمک‌های فوری نیاز دارند.

این در حالی‌است که کشورهای کمک‌ کننده هفته‌ی گذشته در یک کنفرانس بین‌‌المللی مجازی، که به میزبانی ملل متحد و قطر به منظور جمع‌آوری کمک ‌های بشردوستانه برای افغانستان برگزار شده بود، کمک به ارزش ۲٫۴ میلیارد دالر برای سال ۲۰۲۲  را تعهد کردند.