با سقوط حکومت پیشین و تسلط دوباره امارت اسلامی در کشور، حکومت جدید محدودیت‌های را در برابر کار و آموزش زنان وضع کرده است. وضع این محدودیت‌ها واکنش‌های داخلی و جهانی را برانگیخته است. در ادامه‌ی واکنش‌های جهانی و در تازه‌ترین مورد، نخست وزیر بریتانیا و امیر قطر در یک دیدار دو جانبه از امارت […]

با سقوط حکومت پیشین و تسلط دوباره امارت اسلامی در کشور، حکومت جدید محدودیت‌های را در برابر کار و آموزش زنان وضع کرده است. وضع این محدودیت‌ها واکنش‌های داخلی و جهانی را برانگیخته است.

در ادامه‌ی واکنش‌های جهانی و در تازه‌ترین مورد، نخست وزیر بریتانیا و امیر قطر در یک دیدار دو جانبه از امارت اسلامی خواستند که حقوق زنان به ویژه حق آموزش و کار آنان را تضمین کنند. بوریس جانسون و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی هم‌چنان از امارت اسلامی خواستند که به تعهدات‌شان در مورد مبارزه با تروریزم و احترام به حقوق‌بشر پابند بمانند.

درهمین حال، سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به وضع محدودیت‌ها بر مجریان زن در رسانه‌‌های افغانستان، نقض حقوق خبرنگاران و آزادی رسانه از سوی امارت اسلامی را محکوم کرده است. سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که پوشاندن صورت مجریان زن آخرین تلاش امارت اسلامی برای محدودکردن آزادی بیان است.

از سویی‌هم، شمار از زنان در کابل، در رابطه به بسته ماندن مکتب‌ها و محدودیت‌های وضع شده بالای زنان اعتراض کردند. زنان معترض می‌گویند که این اعتراض از سوی نیروهای امارت اسلامی با شلیک‌های هوایی برهم زده شده است.

این درحالی‌است که وزارت امر به معروف امارت اسلامی اخیرا به مجریان زن در تلویزیون‌های کشور دستور داده که هنگام اجرای برنامه صورت خود را بپوشانند. این محدودیت با موجی از واکنش‌‌های داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. در آخرین مورد شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه‌‌ای جدید از امارت اسلامی خواسته که فورا محدودیت بر زنان افغانستان را بردارند و رویکرد خود در برابر زنان افغانستان را بازنگری کنند.