با گذشت بیش از ۱۱ ماه از بوجود آمدن حکومت سرپرست در افغانستان، تاکنون تلاش‌های امارت اسلامی برای کسب مشروعیت جهانی نتیجه ملموسی در پی نداشته است. در تازه‌ترین مورد هم، دونالد لو معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی می‌گوید که هنوز بسیار زود است که در باره‌ی به‌رسمیت شناختن طالبان […]

با گذشت بیش از ۱۱ ماه از بوجود آمدن حکومت سرپرست در افغانستان، تاکنون تلاش‌های امارت اسلامی برای کسب مشروعیت جهانی نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

در تازه‌ترین مورد هم، دونالد لو معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی می‌گوید که هنوز بسیار زود است که در باره‌ی به‌رسمیت شناختن طالبان فکر شود و در این مورد اجماع وجود دارد.

دستگاه دیپلماسی ایالات متحده گفته است که برخی از کشورها به گونه‌ی آهسته روند عادی‌سازی روابط شان با طالبان را آغاز کرده‌اند؛ اما تاکنون هیچ کشوری در مورد به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست حرف نمی‌زند.

معاون وزیر خارجه امریکا این را هم گفته که ایالات متحده باید با مقام‌ها در افغانستان به خاطر بهبود وضعیت مردم و ثبات منطقه کار کند.

دونالد لو هم‌چنان تاکید کرده که حکومت سرپرست نمی‌تواند خواست خود را بر میلیون‌ها انسان در افغانستان تحمیل کند.

هم‌زمان با این، کاخ سفید اعلام کرده که جوبایدن رییس‌جمهوری امریکا قصد دارد که نام افغانستان را از میان متحدان غیرناتوی واشنگتن حذف کند.

این در حالی‌است که امارت اسلامی گفته از این اقدام امریکا کدام تشویشِ ندارد و در گذشته نیز این عنوان به افغانستان کدام منفعتی نداشته است.

از سویی‌دیگر، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا با بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان در پیوند به وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده است. در این گفت‌وگو، هر دو طرف به مساله تعامل با امارت اسلامی و بحران بشری در افغانستان تمرکز کرده‌اند.

این در حالی‌است که وزیر خارجه پاکستان اخیرن در سفرش به واشنگتن نیز در مورد افغانستان با همتای امریکایی‌اش گفت‌وگو کرده بود.