افغانستان کشور با معادن خفته در خاک؛ اما مردم کشور در جمله گرسنه‌گان در جهان! فقر پدیده‌ای که به شکل بی‌پیشینه دامن‌گیر شهروندان کشور شده است. از سوی دیگر خشک‌سال و سرازیر شدن سیلاب‌ها نیز سبب کاهش در تولیدات درکشور است. بنا بر گزارش‌ها، مشکلات اقتصادی سبب شده که خانواده‌ها دست به فروش فزندان‌‎شان بزنند […]

افغانستان کشور با معادن خفته در خاک؛ اما مردم کشور در جمله گرسنه‌گان در جهان!

فقر پدیده‌ای که به شکل بی‌پیشینه دامن‌گیر شهروندان کشور شده است. از سوی دیگر خشک‌سال و سرازیر شدن سیلاب‌ها نیز سبب کاهش در تولیدات درکشور است. بنا بر گزارش‌ها، مشکلات اقتصادی سبب شده که خانواده‌ها دست به فروش فزندان‌‎شان بزنند و آمار ازدواج‌های زیر سن افزایش پیدا کند. در همین حال، مقام‌های امریکایی در یک نشست آنلاین گفته اند که تلاش‌ها جریان دارد تا سه و نیم ملیارد دالر پول منجمد شده بانک مرکزی افغانستان از سوی امریکا در اختیار مردم افغانستان قرار داده شود.  شماری از اگاهان اقتصادی می‌گویند در صورتی که پول‌های منجمد شده از بهر ثبات‌پولی مورد استفاده قرار نگیرد، نه‌تنها باعث بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم کشور نمی‌شود؛ بلکه ثبات‌پولی را به خطر می‌اندازد.

بر اساس آمار برنامه جهانی غذا، در حال حاضر نزدیک به ۲۳ میلیون تن، امنیت غذایی ندارند و از میان این افراد، حدود ۹۵  درصد شهروندان کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. در همین حال؛ شماری از اگاهان سیاسی می گویند که اگر پول‌های مسدود شده از سوی امریکا آزاد شود، تضمینی و جود ندارد که برای تقویت گروه‌های تروریست به مصرف نرسد. آنان می‌گویند تا زمانی که دولت‌فراگیر ملی در کشور ایجاد نشود، باید تمام دارای‌های کشور حفظ شود.

این در حالی‌است که پس تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی در کشور و کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی بحران اقتصادی در کشور شدت گرفته و شمار زیادی از شهروندان کشور از نداشتن غذای کافی زنج می‌برند.