حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور در تازه‌ترین اظهارات خود در مورد مشروعیت حکومت سرپرست می‌گوید که این حکومت در نخست باید مشروعیت داخلی پیدا کند. وی تاکید می‌کند که شهروندان کشور باید مطمین شوند حکومت سرپرست از آنان نمایندگی می‌‌کند. وی هم‌چنان از طالبان خواسته که به شماری از شخصیت‌های سیاسی اجازه بدهد تا به […]

حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور در تازه‌ترین اظهارات خود در مورد مشروعیت حکومت سرپرست می‌گوید که این حکومت در نخست باید مشروعیت داخلی پیدا کند. وی تاکید می‌کند که شهروندان کشور باید مطمین شوند حکومت سرپرست از آنان نمایندگی می‌‌کند.

وی هم‌چنان از طالبان خواسته که به شماری از شخصیت‌های سیاسی اجازه بدهد تا به خارجی سفر کنند و در امر مشروعیت این حکومت تلاش کنند. وی بار دیگر در مورد مسدود ماندن مکتب‌های دختران هشدار داده و خواستار بازگشایی مکتب‌های دختران شده است.

حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور نگران امنیت خود از سوی پاکستان است. آقای کرزی در یک گفت‌وگوی اختصاصی با رادیوی ملی امریکا گفته است هرچند طالبان در حاکمیت دور نخست خود نجیب‌‌الله را اعدام کردند؛ اما او از طرف طالبان نگرانی ندارد؛ بلکه نگرانی‌‌اش از سوی کشورهای بیرونی از جمله پاکستان است.
از سویی‌دیگر، آقای کرزی با تاکید بر مشروعیت جهانی حکومت سرپرست می‌گوید که طالبان نخست باید گام‌‌هایی در داخل برای جلب اعتماد شهروندان افغانستان بردارند: ″ما باید مطمین شویم که همه شهروندان افغانستان خود را متعلق به این کشور می‌‌دانند و این حکومت از آن‌ها نمایندگی می‌‌کند. ما باید گام‌‌های ضروری برای قناعت جهان برداریم، هدف ما برای یک افغانستان خوب است″.

درعین حال، آقای کرزی در مورد مسدود ماندن مکتب‌های دختران اشاره کرده و هشدار داده ادامه‌ی مسدود ماندن مکتب‌ها سبب عقب‌گرد کشور می‌شود.
حامد کرزی هم‌چنین افزوده است که امریکا در افغانستان مرتکب‌ اشتباه‌‌های زیادی شده است که باید آن را اصلاح کند. این در حالی‌است که، پس از سقوط حکومت پیشین بیش‌تر رهبران افغانستان، از جمله محمد اشرف غنی رییس‌‌جمهور فراری، کشور را ترک کردند، اما حامد کرزی که از بیش از یک دهه رییس‌‌جمهور افغانستان بود، کشور را ترک نکرد. در حال حاضر هم حکومت سرپرست اجازه سفر به آقای کرزی را نمی‌دهد.