مکتوبی که ظاهرا از سوی ادارۀ استخباراتی ریاست ۴۱ صادر شده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود واکنش بانک مرکزی را برانگیخته است. بانک مرکزی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در زمینه این مکتوب با این بانک هماهنگی صورت نگرفته است. در این اعلامیه امده است که در این مکتوب به صرافان و […]

مکتوبی که ظاهرا از سوی ادارۀ استخباراتی ریاست ۴۱ صادر شده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود واکنش بانک مرکزی را برانگیخته است.

بانک مرکزی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در زمینه این مکتوب با این بانک هماهنگی صورت نگرفته است. در این اعلامیه امده است که در این مکتوب به صرافان و عرضه کنندگان خدمات پولی دستور داده شده که مبادله و انتقال مبالغ اسعار خارجی را نباید انجام دهند.

بانک مرکزی تاکید کرده‌است که رسیدگی به موضوعات مرتبط به خدامات پولی در کشور از مسوولیت‌های این بانک بوده و اتخاذ هر فیصله و تصمیم در قبال بخش مالی و  بانکی، چگونگی استفاده از اسعار خارجی و نحو مبادلات از مجرای بانک مرکزی و با درنظرداشت قوانین و مقررات مربوطه صورت می‌گیرد. بانک مرکزی تاکید کرده که همواره جهت بلند بردن ارزش پول ملی اقدامات را غرض ترویج پول افغانی و جلوگیری از استفاده اسعار خارجی در معاملات انجام داده‌است و این روند با در نظر داشت شرایط و منافع ملی ادامه خواهد داشت.

این در حالی‌است که به ادامه‌ کمک‌‌های بشردوستانه‌ جامعه جهانی، یک بستۀ نقدی ۴۰ میلیون‌ دالری به کابل رسیده‌است. در یک خبرنامه بانک مرکزی آمده است که، این مقدار پول به یکی از بانک‌های تجاری سپرده شده‌است. براساس آمار بانک مرکزی، در مجموع میزان کمک‌‌های نقدی جامعه جهانی پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان به بیش از یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دالر می‌رسد. این بانک از جامعه جهانی خواسته است که کمک‌های خود را از طریق سکتور بانکی انجام دهد.