در ادامه‌ی نگرانی‌های ملی و بین‌المللی از منع آموزش دختران در کشور، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد از تاثیر گذاری محرومیت آموزش دختران بالای نسل‌های آینده در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است. این نهاد سازمان ملل متحد گفته که ۶۰ درصد از دختران از رفتن به‌مکتب در کشور محروم اند. در همین‌حال، معاون رییس […]

در ادامه‌ی نگرانی‌های ملی و بین‌المللی از منع آموزش دختران در کشور، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد از تاثیر گذاری محرومیت آموزش دختران بالای نسل‌های آینده در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

این نهاد سازمان ملل متحد گفته که ۶۰ درصد از دختران از رفتن به‌مکتب در کشور محروم اند. در همین‌حال، معاون رییس نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در دیدار با معاون رییس‌‌الوزرای خواستار بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌‌ها شده‌است؛ اما معاون رییس‌‌الوزرای گفته که حکومت سرپرست با آموزش دختران مخالفت ندارد.

در پی نگرانی‌ها داخلی و خارجی مبنی به‌منع آموز دختران در کشور، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد ″یونسیف″ گفته است که ۶۰ درصد از دختران در افغانستان  امسال از رفتن به‌مکتب محروم هستند. این سازمان هم‌چنان گفته که وضع محدودیت بر آموزش دختران، تاثیر مستقیم به نسل‌های آینده زنان و دختران در افغانستان خواهد داشت. ادریانا ووگیلار مسوول بخش آموزش یونیسف در افغانستان گفته که تنها یک میلیون تن از دانش‌آموزان دختر در نتیجه فرمان حکومت سرپرست در افغانستان متاثر شده‌اند: ″ما تخمین می‌کنیم که از میان سه کودک، یکی از آنها به‌مکتب رفته نمی‌تواند. ۶۰ درصد آنها دختران استند. این به آن معناست که سه میلیون نمی‌توانند به مکتب بروند یا هیچگاه در مکتب شامل نشده‌اند.″

در همین‌حالی،هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی سابق امریکا از ممنوعیت آموزش دختران افغانستان انتقاد کرده و گفته است که دختران افغانستان باید به‌مکتب برگرد.

درهمین‌حال، مارکوس پوتزل، معاون دفتر نمایندگان سازمان ملل در افغانستان ″یوناما″ در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون رییس‌‌الوزرای خواستار بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌‌ها به‌روی دختران شده‌است، اما معاون رییس‌‌الوزرای در این دریدار گفته که حکومت سرپرست با آموزش دختران مخالفت ندارد.

این در حالی‌است که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد″یونسیف″قبلا نیز مسدود ماندن مکتب‌ها به روی دختران دانش‌‌آموز در کشور را غیر قابل توجیه خوانده و گفته بود که جلوگیری از آموزش دختران پیامدهای بدی برای اقتصاد و نظام صحی کشور خواهد داشت.