وزارت معارف می گوید که در حال حاضر چهل و چهار درصد کودکان واجد شرایط مکتب از رفتن به مکتب محروم اند. سرپرست این وزارت وعده می دهد که در این راستا به گونه جدی تلاش می کند. حکومت سال روان خورشیدی را سال معارف نام گذاری کرده است. صندوق وجهی کودکان سازمان ملل “یونسیف” […]

وزارت معارف می گوید که در حال حاضر چهل و چهار درصد کودکان واجد شرایط مکتب از رفتن به مکتب محروم اند. سرپرست این وزارت وعده می دهد که در این راستا به گونه جدی تلاش می کند.

حکومت سال روان خورشیدی را سال معارف نام گذاری کرده است. صندوق وجهی کودکان سازمان ملل “یونسیف” در همکاری با وزارت معارف پژوهشی را انجام داده اند تا روشن شود که چقدر کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم اند. میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف می گوید که یافته های آنان نشان می دهد که در حال حاضر چهل و چهار درصد کودکان واجد شرایط از رفتن به مکتب در سراسر کشور محروم اند.

ناامنی و در برخی از مناطق رسم های ناپسند سبب شده است که کودکان از مکتب دور بمانند. سرپرست وزارت معارف می گوید که کودکان بیرون از مکتب را با سواد خواهند کرد.

در همین حال، کینیت نیوفیلد سفیر کانادا در کابل اطیمنان می دهد که در بخش سواد آموزی به کودکان بیرون از مکتب وزارت معارف را کمک می کند. آقای نیوفیلد می گوید: “نتایج این تحقیق وزارت معارف و نهادهای کمک کنند به معارف افغانستان را در شناسایی ارقام کودکان بیرون از مکتب  یاری می رساند. کانادا متعهد است که وزارت معارف را در بخش  آموزش سواد به کودکان بیرون از مکتب همکاری می کند.”

در حالی چهل و چهار درصد کودکان واجد شرایط در کشور از رفتن به مکتب محروم اند که بر اساس آمارها در حال حاضر ده ها مکتب در بخش های از کشور به دلیل تهدیدات بلند امنیتی به روی دانش آموزان مسدود است.