فردا برابر است با پانزدهم حوت و براساس قانون اساسی باید دوره جدید تقنینی شورای ملی آغاز شود. یک منبع حکومتی می ‌گوید که دوره جدید تقنینی شورای ملی با حضور نمایندگان جدید آغاز خواهد شد. روز چهارشنبه پانزدهم حوت، تاریخ آغاز دور هفدهم تقنینی شورای ملی است؛ اما یک منبع حکومتی به رسانه ها […]

فردا برابر است با پانزدهم حوت و براساس قانون اساسی باید دوره جدید تقنینی شورای ملی آغاز شود. یک منبع حکومتی می ‌گوید که دوره جدید تقنینی شورای ملی با حضور نمایندگان جدید آغاز خواهد شد.

روز چهارشنبه پانزدهم حوت، تاریخ آغاز دور هفدهم تقنینی شورای ملی است؛ اما یک منبع حکومتی به رسانه ها گفته است که این دوره با موجودیت نمایندگان دور شانزدهم، افتتاح نخواهد شد. منبع تاریخ دقیق آغاز کار دوره جدید شورای ملی را بیان نکرده است؛ اما افزوده که رییس جمهور دوره هفدهم تقنینی را پس از اعلام نتایج باقی‌مانده انتخابات مجلس نمایندگان خواهد گشود.

دوره رخصتی زمستانی چهل و پنج روزه اعضای مجلس نمایندگان روز چهارشنبه به پایان می رسد و شماری از اعضای سابق مجلس گفته اند که تا نهایی ‌شدن نتایج انتخابات مجلس نمایندگان، وکیلان قانونی اند و رییس جمهور باید شورای ملی را افتتاح کند. به گفته اعضای سابق مجلس، تا زمانی که سرنوشت بررسی فساد کمیشنران پیشین انتخابات روشن نشود، آنان نتایج اعلام شده را نمی‌ پذیرند.

زکریا زکریا، یکی از اعضای سابق مجلس گفته است که اگر رییس جمهور غنی، روز چهارشنبه شورای ملی را افتتاح نکند، نمایندگان سابق موقف شان را اعلام خواهند کرد.

بر اساس ماده هشتاد و سوم قانون اساسی، دوره کار مجلس نمایندگان به تاریخ اول سرطان سال پنجم، بعد از اعلام نتایج انتخابات به پایان می ‌رسد و شورای جدید به کار آغاز می ‌کند. دوره شانزدهم تقنینی مجلس نمایندگان طولانی‌ ترین دوره بود و با ختم دوره قانونی، سه سال دیگر به کارش ادامه داد.

افتتاح دوره هفدهم تقنینی مجلس نمایندگان در بی سرنوشتی قرار گرفته است که تا اکنون تنها به هشتاد تن از اعضای جدید مجلس نمایندگان تصدیق نمایندگی از سوی مجلس مستقل انتخابات داده شده است. اما این که چه زمانی نتایج نهایی انتخابات مجلس اعلام می‌ شود، مشخص نشده است.

رییس جمهور غنی و عبدالله رییس اجرایی، از کمیشنران جدید کمیسیون‌ های انتخاباتی خواسته اند که به زودترین فرصت نتایج انتخابات مجلس نمایندگان را اعلام کنند.