شورای امنیت سازمان ملل متحد بر مشارکت و همکاری کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان تاکید کرده است. در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک در مورد افغانستان از جمله روند صلح این کشور بحث شد. برخی از اعضای این شورا مشارکت و همکاری سازنده منطقه‌ای را در روند صلح افغانستان مهم خواندند. […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد بر مشارکت و همکاری کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان تاکید کرده است.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک در مورد افغانستان از جمله روند صلح این کشور بحث شد. برخی از اعضای این شورا مشارکت و همکاری سازنده منطقه‌ای را در روند صلح افغانستان مهم خواندند. ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه مارچ هالند به عهده دارد. سیگرید کاگ وزیر تجارت خارجی و همکاری توسعه ای هالند گفته است که از طریق مذاکرات جامع به رهبری حکومت افغانستان می‌توان به صلح درین کشور دست یافت.

سیگرید کاگ گفته است: “ما صرف می‌توانیم که از طریق مذاکرات جامع به رهبری حکومت افغانستان صلح را به وجود آوریم. جامعه بین‌المللی انرژی اش را روی گفتگو های صلح متمرکز کند. راه حل واضح باید راه حل سیاسی باشد و این بدون تعهد واقعی و مشارکت سازنده تمام شرکای منطقه‌ای ممکن نخواهد بود.”

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی در مورد صلح افغانستان بحث می‌کند که رییس جمهورغنی ده روز پیش در نشست دوم روند کابل نقشه راه جدید صلح را ارایه کرد. حکومت افغانستان گفته است که حاضر است تا بدون قید و شرط با گروه طالبان در هر محل و مکان مذاکره کند و این گروه به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت شناخته شود. طالبان تا حال به این طرح صلح حکومت افغانستان پاسخ منفی داده اند و گفته اند که می‌خواهند با آمریکا مذاکره کنند.

درهمین حال، انیکا سودر معاون وزارت خارجه سویدن از طالبان خواسته است که ازین فرصت استفاده کرده و وارد مذاکرات صلح شوند.

از سویی هم، تدامچی یاماموتو فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان با اشاره به طرح جدید صلح حکومت برای پیشبرد گفتگوهای صلح، از طالبان خواسته است که گفتگو های مستقیم را با حکومت آغاز کنند.

یاماموتو افزوده است: “طالبان گام به جلو بگذارند و جهت ختم درد و رنج مردم افغانستان گفتگو های مستقیم را با حکومت این کشور آغاز کنند.”

درا ین نشست از برگزاری یک نشست در اواخر سال‌جاری میلادی در مورد افغانستان نیز سخن زده شد. انتظار می‌رود که این نشست به میزبانی سازمان ملل در بیست و هشتم ماه نوامبر در شهر ژنیو سوئیس برگزار شود. تا حدود بیست روز دیگر یک نشست در رابطه به صلح و امنیت افغانستان در شهر تاشکند پایتخت ازبیکستان برگزار خواهد شد.