جمعیت اسلامی افغانستان اقدام ریاست جمهوری را در پیوند به آغاز روند توزیع شناسنامه های الکترونیک غیر قانونی می خواند. در اعلامیه ای که جمعیت اسلامی در همین رابطه منتشر کرده، آمده است که این حزب بر اتحاد و همبستگی مردم تاکید دارد و با تأکید بر موقف قبلی خود، از ارگ می خواهد از […]

جمعیت اسلامی افغانستان اقدام ریاست جمهوری را در پیوند به آغاز روند توزیع شناسنامه های الکترونیک غیر قانونی می خواند. در اعلامیه ای که جمعیت اسلامی در همین رابطه منتشر کرده، آمده است که این حزب بر اتحاد و همبستگی مردم تاکید دارد و با تأکید بر موقف قبلی خود، از ارگ می خواهد از هر اقدامی که تفرقه در پی دارد، دوری کند.

جمعیت اسلامی افغانستان تأکید کرده است که وضعیت حاکم در کشور برای توزیع شناسنامه های الکترونیک مساعد نیست و گذشته از آن، هنوز در مورد توزیع شناسنامه های الکترونیک اختلاف وجود دارد.

به باور جمعیت اسلامی افغانستان در حالی که تا چنده ماه دیگر قرار است، انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی برگزار شود، نسبت به پیش برد هر روند دیگر، تأمین امنیت روند انتخابات باید اولویت داشته باشد. در اعلامیه جمعیت اسلامی آمده است که توزیع شناسنامه ها در حالی که اختلاف هنوز در باره فرمان ریاست جمهوری، پابرجاست، روند ثبت نام رأی دهندگان را تحت تأثیر قرار می دهند و نیز انگیزه اشتراک مردم را در انتخابات پیش رو صدمه می زند.

جمعیت اسلامی افغانستان در اعلامیه خود یاد آور شده است که نیازی به درج هویت قومی شهروندان کشور در شناسنامه های الکترونیک نیست. به باور این حزب، درج هویت قومی، سبب جدایی میان اقوام ساکن در کشور خواهد شد و سودی در راستای تثبیت هویت شهروندان ندارد.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان با اشاره به این که اکثریت نمایندگان مردم در شورای ملی با فرمان تقنینی ریاست جمهوری در خصوص توزیع شناسنامه های الکترونیک مخالف استند، بر توزیع این شناسنامه ها بر اساس قانون مصوب سال یک هزار و سه صد و نود و سه شورای ملی تأکید کرده است. براساس این قانون، در شناسنامه های الکترونیک تنها عبارت”جمهوری اسلامی افغانستان” درج می شود و واژه های ملت و قوم ذکر نمی شود.

جمعیت اسلامی تأکید می کند که اقدام اخیر ارگ غیرقانونی، اختلاف برانگیز و به نفع دشمنان افغانستان است و برای جمعیت اسلامی افغانستان قابل پذیرش نیست.