دومین نشست سیاسیون افغانستان و نمایندگان گروه طالبان درباره صلح افغانستان با حضور ملا برادر معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر، در مسکو برگزار شد. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد ابراز امید واری کرد که هر چه زودتر صلح در […]

دومین نشست سیاسیون افغانستان و نمایندگان گروه طالبان درباره صلح افغانستان با حضور ملا برادر معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر، در مسکو برگزار شد. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد ابراز امید واری کرد که هر چه زودتر صلح در افغانستان تامین شود.

به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک افغانستان – روسیه نشستی سیاسیون افغانستان و هیات طالبان به مدت دو روز در مسکو برگزار شده است. سخنرانان این نشست بیشتر پیرامون روند صلح افغانستان صحبت کردند. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی افتتاحیه این مراسم گفت که مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد. آقای لاوروف افزود: “امیدوارم هر چه زودتر صلح در افغانستان تامین شود. روسیه در کار مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در کنار افغانستان است. دیپلماسی تنها راه حل افغانستان است.”

درهمین حال، حامد کرزی رییس جمهور پیشین از نقش روسیه در روند گفتگوهای صلح افغانستان استقبال کرد و گفت که روابط افغانستان با روسیه از مهمترین روابط است. وی حمله اتحاد شوروی پیشین به افغانستان را یک اشتباه بزرگ در تاریخ روابط دو کشور خواند.

از سویی هم، ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر، افغانستان را اشغال‌ شده خواند و گفت که برای رسیدن به صلح باید اشغال افغانستان به پایان برسد.

همچنان استاد عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی خواستار تامین روابط خوب با تحریک طالبان شد و ابراز امیدواری کرد که صلح واقعی در کشور تامین شود.

با این همه، لطیف بهاند، سفیر افغانستان در مسکو از نقش فعال روسیه در روند صلح افغانستان ستایش کرد.

محمد محقق معاون ریاست اجرایی حکومت دراین نشست بر قطع جنگ و خونریزی در کشور تاکید کرد.

کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح از حضور ملابرادر در مسکو ابزار خوشحالی کرد و گفت که صلح زمانی تحقق پیدا می‌ کند که مذاکرات بین‌الافغانی به منظور صلح واقعی در کشور آغاز شود.

محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر آغاز جدی مذاکرات بین الاافغانی‌ نقش روسیه را برای روند صلح افغانستان مهم خواند.

گفتنی است که نشست سیاسیون افغانستان و نمایندگان طالبان پس از پایان مراسم بزرگداشت از صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان – روسیه، آغاز و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.