بحران‌های طبیعی همچون زلزله مرگ‌بار هرات در حال از شهروندان قربانی گرفته که سازمان‌های امداد‌رسان هرازگاهی از کمبود منابع مالی و کم توجهی جهان به بحران بشری درحال‌حاضر افغانستان خبر می‌دهند. اینک، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در مورد تاخیر در ارسال کمک‌ها به زلزله‌زدگان هرات، گفت که این سازمان با کمبود منابع مالی […]

بحران‌های طبیعی همچون زلزله مرگ‌بار هرات در حال از شهروندان قربانی گرفته که سازمان‌های امداد‌رسان هرازگاهی از کمبود منابع مالی و کم توجهی جهان به بحران بشری درحال‌حاضر افغانستان خبر می‌دهند.

اینک، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در مورد تاخیر در ارسال کمک‌ها به زلزله‌زدگان هرات، گفت که این سازمان با کمبود منابع مالی برای کمک‌های بشردوستانه رو‌به‌روست. دوجاریک کار کمک‌رسانی در افغانستان را فوق‌العاده پرچالش توصیف کرد و اما بیان داشت که تلاش می‌کنند که به‌شهروندان افغانستان همکاری کنند: ″کارمندان ما در حال بررسی سریع نیازها اند تا مشخص شود که به چیزی نیاز است، چه امکاناتی در افغانستان داریم و چه چیزی باید از خارج بیاوریم. به رغم درخواست‌های ما برای دریافت کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان مانند بسیاری از مناطق دیگر، منابع مالی لازم در اختیار ما قرار نمی گیرد. با این حال، می کوشیم که تا جای ممکن به مردم کمک کنیم″.

از سوی‌هم، برنامه جهانی غذا زلزله اخیر افغانستان را فاجعه‌ای بر فاجعه خواند و خواستار کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به کشور شد. رییس بخش روابط عامه برنامه جهانی غذا سازمان روز 〈چهارشنبه،۱۹ میزان〉 در هرات گفت که زلزله خانه‌ها را ویران کرده، به مراکز درمانی و منابع معیشت مردم آسیب‌زده است: ″در افغانستان، این یک فاجعه بالای فاجعه دیگر است. پنج میلیون تن نمی‌دانند وعده غذایی بعدی آنها از کجا می‌آید. برنامه جهانی غذا به‌دلیل کاهش شدید کمک‌ها، تنها می‌تواند به سه میلیون تن کمک کند″.

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بر افزایش کمک‌های بشردوستانه به‌زلزله زدگان تاکید کرده‌است: ″در یک وضعیت بسیار شکننده، به‌ویژه برای زنان، در چند روز اخیر افغانستان را دو زمینلرزه قوی لرزانده است و باعث ویرانی و مرگ هزاران تن شده است. افزایش کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان ضروری است″.

از سوی‌هم، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها از همه نیکوکاران جهان خواسته که به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه مرگ‌بار در افغانستان کمک کنند. درهمین‌حال، شماری از آگاهان اقتصادی، کاهش کمک‌های سازمان‌های امداد‌رسان را در شراط کنونی نگران کننده می‌خوانند. محدود بودن کمک‌های بشردوستانه کار کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده در هرات را دشوار کرده‌است. با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که تاکنون کمک‌های نقدی، مواد خوراکی، دار، لباس و دیگر لوازم از سوی هلال احمر کشورهای عربستان سعودی، قطر و ایران و صلیب سرخ کشورهای چین، دنمارک و ناروی، اداره صلیب سرخ بین‌المللی و فدراسیون بین‌المللی برای دست گیری زلزله‌زدگان به هرات رسیده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv