شورای امنیت ملل متحد با نشر اعلامیه ای، ضمن استقبال از برگزاری دومین نشست روند کابل، “حمایت کامل” خود را از تلاش های حکومت افغانستان برای مصالحه با طالبان اعلام کرده است. در دومین نشست پروسه کابل که به تاریخ نهم حوت برگزار شد، حکومت طرحی هفت ماده ای را به هدف آغاز و پیشبرد […]

شورای امنیت ملل متحد با نشر اعلامیه ای، ضمن استقبال از برگزاری دومین نشست روند کابل، “حمایت کامل” خود را از تلاش های حکومت افغانستان برای مصالحه با طالبان اعلام کرده است. در دومین نشست پروسه کابل که به تاریخ نهم حوت برگزار شد، حکومت طرحی هفت ماده ای را به هدف آغاز و پیشبرد گفتگوهای صلح با طالبان ارایه کرد. به اساس این طرح حکومت آماده است تا مذاکرات صلح را با گروه طالبان بدون پیش شرطی آغاز کند.

در بخشی از اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است:”نشست روند کابل باید سبب توقف خشونت ها و همچنین احترام به حقوق مساوی تمام شهروندان افغانستان به شمول زنان بر اساس قانون اساسی این کشور شود.”

همچنان بر بنیاد طرح جدید حکومت برای صلح با گروه طالبان، کابل حاضر است تا زندانیان این گروه را از بند رها و قانون اساسی را آن گونه که در خود این قانون تسجیل شده است، تعدیل کند.

شورای امنیت ملل متحد با استقبال از این طرح پیشنهادی حکومت، از گروه طالبان خواسته است که بدون کدام پیش شرط و توسل به خشونت این پیشنهاد را از بهر تأمین صلح در افغانستان قبول کند. شورای امنیت ملل متحد همچنین بر اهمیت یک روند همه شمول صلح با رهبری دولت افغانستان تاکید کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل در حالی حمایت خود را از طرح پیشنهادی حکومت وحدت ملی برای آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان اعلام کرده است که پیش از این اتحادیه اروپایی و چین نیز خواستار پیوستن این گروه به روند صلح شده است.

نماینده ویژه اتحادیه اروپایی برای افغانستان روز چهارشنبه در پکن گفته است که به باور چین و اتحادیه اروپا گروه طالبان باید از پیشنهاد حکومت افغانستان مبنی بر به رسمیت شناختن طالبان به حیث یک گروه سیاسی مشروع استفاده کند.

با این همه سایت خبری صدای امریکا از سخنگوی طالبان نقل کرده است که رهبران این گروه در مورد طرح پیشنهادی حکومت برای آغاز مذاکرات صلح تا کنون تصمیم نگرفته اند.