کمیسیون حقوق بشر از بازماندن پنجاه و شش درصد کودکان کارگر از آموزش و پرورش در کشور نگرانی می کند. کمیسیون حقوق بشر با راه اندازی تحقیقی تحت نام “عوامل و پیامدهای ناگوار کار شاقه کودکان” می ‌گوید که در حال حاضر نود درصد کودکان کارگر بیش از سی و پنج ساعت در هفته کار […]

کمیسیون حقوق بشر از بازماندن پنجاه و شش درصد کودکان کارگر از آموزش و پرورش در کشور نگرانی می کند.

کمیسیون حقوق بشر با راه اندازی تحقیقی تحت نام “عوامل و پیامدهای ناگوار کار شاقه کودکان” می ‌گوید که در حال حاضر نود درصد کودکان کارگر بیش از سی و پنج ساعت در هفته کار می‌کنند و ده درصد آنان از طرف شب نیز مصروف کار اند.

نتایج این تحقیق کمیسیون حقوق بشر نشان می دهد که پنجاه و شش درصد کودکان مصروف به کارهای شاقه بخاطر نداشتن وقت، از آموزش و پرورش محروم اند که از این میان هشتاد و یک درصد آنان به دلیل مسیر طولانی میان مکتب و مکان کارشان نمی ‌توانند به مکتب بروند و سیزده درصد اجازه رفتن به مکتب را ندارند.

این تحقیق در مصاحبه با شش صد و پنجاه و هفت کودک در بیست و پنج ولایت کشور انجام شده است.

هشتاد درصد کودکان کارگر که به پرسش ‌های این تحقیق پاسخ داده اند، بالاتر از دوازده سال سن داشته اند و نود و دو درصد آنان پسران بوده اند. همچنان سه درصد کودکان پاسخ دهنده دارای معلولیت بوده اند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که پنجاه و شش درصد این کودکان از کارشان راضی و چهل و سه درصد آنان ناراض بوده اند. در این تحقیق آمده است که دلیل اصلی رضایت تعدادی از کودکان از کارشان این بوده که آنان مصروف کارهای آسان تر اند و یا کمتر مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

این تحقیق همچنان نشان می دهد که شانزده درصد کودکان مصاحبه شونده گفته اند که مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرند.

بربنیاد این تحقیق شصت و یک درصد کودکان در محیط غیرصحی کار می‌کنند که منجر به مریضی آنان می‌شود.

این تحقیق کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که سی و دو درصد کودکان کارگر در جریان کار آسیب دیده اند که از این میان دو اعشاریه چهار درصد شان عضو بدن خویش را از دست داده اند.

این تحقیق نشان می‌دهد که  بیست و یک درصد کودکان در برابر قرض والدین شان کار می کنند و پنجاه و نه درصد کودکان کارگر سه وعده غذایی و سی و نه درصد دیگر یک وعده و یا دو وعده غذایی، نان می‌ خورند.