به دنبال خواست‌های مکرر کابل برای مشروعیت دادن به حکومت سرپرست برای جلوگیری از تبدیل نشدن افغانستان به لانه‌ امن گروه‌های تروریستی، وزارت داخله تاجیکستان در اعلامیه‌ای گفته که در پی راه اندازی یک مانور مشترک نظامی با چین در مرز افغانستان است. در کنار این، انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا می‌گوید، برنامه‌ی انتقال قدرت […]

به دنبال خواست‌های مکرر کابل برای مشروعیت دادن به حکومت سرپرست برای جلوگیری از تبدیل نشدن افغانستان به لانه‌ امن گروه‌های تروریستی، وزارت داخله تاجیکستان در اعلامیه‌ای گفته که در پی راه اندازی یک مانور مشترک نظامی با چین در مرز افغانستان است.
در کنار این، انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا می‌گوید، برنامه‌ی انتقال قدرت به طالبان با محمداشرف غنی رییس جمهوری پیشین افغانستان شریک ساخته شده بود و او هم با این برنامه موافقت کرده بود.
در همین حال، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، وظیفه ی اصلی مسکو جلوگیری از بی‌ثباتی متحدانش در آسیایی میانه است.
لاوروف گفته پیش از هر چیزی دیگر، جلوگیری از بی ثباتی کشورهای همسایه و هجوم تهدیدات تروریستی و مواد مخدر از افغانستان ضروری است.
این در حالیست که وال استریت ژورنال گزارش داده که در پی تحولات سیاسی و فروپاشی نظام در افغانستان، شماری از منسوبان نظامی و استخباراتی پیشین ارتش افغانستان که با مشکلات اقتصادی روبرو اند، به گروه داعش پیوسته اند.
از سوی دیگر، به دنبال این همه نگرانی‌ها، رهبران گروه ۲۰ در ایتالیا تعهد کردند برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان کمک های بشر دوستانه به ارزش ۱٫۱۵میلیارد دالر اختصاص می‌‍دهد.
مهمانان برنامه
نظر محمد شاکری، عضو امارت اسلامی
قریب‌الله سادات، فعال سیاسی
خلیل احمد نادم، عضو هیات رهبری حرکت ملی خط سوم
شمس امانی، گرداننده
عبدالمنیر رامین، تهیه کننده