بیست سال پیش از امروز، دو هواپیما، برج‌های تجارت جهانی را در شهر نیویورک هدف قرار داد؛ حمله‌ی که امریکا آن را کار گروه القاعده خواند و گفت این حمله‌ها از افغانستان برنامه‌ریزی شده‌است. آن زمان طالبان در افغانستان حکومت می‌کردند. سر انجام امریکا با متحدان‌اش در ناتو، با لشکرکشی برای آنچه سرکوپ هراس‌افگنی خوانده […]

بیست سال پیش از امروز، دو هواپیما، برج‌های تجارت جهانی را در شهر نیویورک هدف قرار داد؛ حمله‌ی که امریکا آن را کار گروه القاعده خواند و گفت این حمله‌ها از افغانستان برنامه‌ریزی شده‌است.
آن زمان طالبان در افغانستان حکومت می‌کردند.
سر انجام امریکا با متحدان‌اش در ناتو، با لشکرکشی برای آنچه سرکوپ هراس‌افگنی خوانده می‌شد، وارد افغانستان شدند و حکومت طالبان را سرنگون و دولتی را بر پایه‌ی دموکراسی بنیاد گذاشت.
اما بیست سال پس از حضور، سر انجام امریکا بر مبنای یک توافق سیاسی با طالبان، افغانستان را ترک کرد، اما طالبان گفتند که ایالات متحده را شکست داده‌اند.
حالا در آستانه‌ی بیست‌ساله‌گی حمله‌ی یازدهم سپتامبر، طالبان دوباره به قدرت رسیده اند و ظاهرا انگار تاریخ یکبار دیگر از سر می‌شود.
وزیر دفاع امریکا به تازه گی گفته است که ممکن است القاعده دوباره در افغانستان حضور پیدا کند.
اما آیا امریکا، به اهدافی که در افغانستان داشت، رسید؟
آیا طالبان برای حکومت کردن همه‌شمول و قابل قبول دنیا آماده شده اند؟
در این برنامه گرداننده شمس امانی این موضوع را با اقایان عنایت الله خوارزمی، عضو کمیسیون فرهنگی، سیدعبدالمقدم امین، آگاه سیاسی، میرویس غیاثی، آگاه روابط بین الملل به بحث گرفته‌است.