گروهی از نیروهای ارتش ترکیه همراه با ساز و برگ  نظامی در استانبول و انقره که مهم ترین شهر های ترکیه هستند، به خیابان ریخته و اعلام کردند از طریق کودتا کنترل امور را در دست گرفته‌اند، اما پس از چند ساعت این اقدام با شکست سختی مواجه شد. در پی این رویدادها علی […]

 

گروهی از نیروهای ارتش ترکیه همراه با ساز و برگ  نظامی در استانبول و انقره که مهم ترین شهر های ترکیه هستند، به خیابان ریخته و اعلام کردند از طریق کودتا کنترل امور را در دست گرفته‌اند، اما پس از چند ساعت این اقدام با شکست سختی مواجه شد.

در پی این رویدادها علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت حضور نیروهای نظامی در خیابان‌های استانبول بدون مجوز بوده و او اجازه نمی‌دهد تلاش‌های غیرقانونی گروهی در ارتش به نتیجه برسد.

از سوی دیگر، در بیانیه‌ای که در ساعات اول کودتا از سوی ارتش ترکیه منتشر شد، آمده بود که ارتش “برای دموکراسی و حقوق بشر” اداره امور را در دست گرفته است.

همچنان رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه خطاب به مردم گفت که در مقابل کودتا از دولت مشروع خودحمایت کنید.

از سوی دیگر، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، ینس ستولتنبرگ دبیرکابل ناتو، جانکری وزیر امورخارجه امریکا، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه و بسیاری از مقامات و کشورهای دیگر در مورد راه اندازی کودتا در ترکیه ابراز نگرانی کرده و خواستار صلح و آرامش در ترکیه شدند.