https://www.youtube.com/watch?v=l6jGXO3rxt0 چند روز قبل محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در یک نشست خبری با لحن رک و بی پیشینه، از بازی دوگانه پاکستان در برابر افغانستان انتقاد کرد. آقای غنی گفت که پاکستان همچنان پناه گاه‌های امن تروریسم و کارخانه‌های تولید بمب را در خود جای داده و از خاک این کشور به افغانستان […]

https://www.youtube.com/watch?v=l6jGXO3rxt0

چند روز قبل محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در یک نشست خبری با لحن رک و بی پیشینه، از بازی دوگانه پاکستان در برابر افغانستان انتقاد کرد. آقای غنی گفت که پاکستان همچنان پناه گاه‌های امن تروریسم و کارخانه‌های تولید بمب را در خود جای داده و از خاک این کشور به افغانستان پیام جنگ فرستاده می‌شود. به باور آگاهان، سخنان چند روز پیشِ اشرف غنی درقبال پاکستان، در نوع خود بی سابقه بود.

از سوی هم بر مبنای خبرنامه ی دیروز ارگ ریاست جمهوری، در پی افزایش ناامنی های اخیر در کابل و برخی ولایات کشور، قرار بود یک هیات بلند پایه ی افغانی امروزعازم پاکستان شود. این هیات به سرکردگی وزیر خارجه صلاح الدین ربانی به پاکستان رفت.

درهمین حال، رییس جمهور کشور در دیدار با سفرای کشورهای اروپایی مقیم کابل گفته است که ” پاکستان باید تعریف خود را از گروه های تروریستی به افغانستان واضح بسازد.

آقای غنی گفته: ” حکومت پاکستان حساسیت موضوع را باید درک نماید و تعریفی را که برای تروریزم در آن کشور مشخص نموده و بر اساس آن علیه گروه های تروریستی در آن کشور اقدام می کند، عین تعریف را برای افغانستان نیز ارایه نماید. ”

با این حال، آیا حرف و پیام تازه ای در سخنان چند روز پیشِ رییس جمهور و موضع تازه ی دولت افغانستان در برابر پاکستان وجود دارد؟

بشیر عظیمی این موضوع را در این برنامه آخرخط با آقایان عزیز رفیعی رییس مجتع جامعه مدنی افغانستان و سید جمال فکوری بهشتی به واکاوی گرفته است.