داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، پایان هفته ی گذشته در همایش بزرگداشت از هفته ی قانون اساسی، یک بار دیگر بر برگزاری لویه جرگه، تعدیل قانون اساسی و دگرگونی نظام از ریاستی و متمرکز به پارلمانی تاکید کرد. آقای عبدالله با اشاره به این که در زمان تصویب قانون اساسی از پشتی […]

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، پایان هفته ی گذشته در همایش بزرگداشت از هفته ی قانون اساسی، یک بار دیگر بر برگزاری لویه جرگه، تعدیل قانون اساسی و دگرگونی نظام از ریاستی و متمرکز به پارلمانی تاکید کرد. آقای عبدالله با اشاره به این که در زمان تصویب قانون اساسی از پشتی بانان نظام ریاستی بوده افزود، در فرایند سال ها به این نتیجه رسیده اند که شرایط افغانستان با نظام متمرکز ریاستی سازگار نبوده و ایجاب دگرگونی ساختار این نظام به پارلمانی را می کند.

این در حالی ست که، پیش ازین صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه ی کشور و رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز، نظام ریاستی متمرکز را به سود افغانستان نپنداشته و خواستار تغییر آن شده بود.

در همین حال، محمد اشرف غنی رییس جمهور با تاکید بر تجدید عهد در برابر قانون اساسی گفت، قانون راه را برای تعدیلش بازگذاشته است و تعدیل ماده های آن، باید به هدف غنی تر شدنش صورت گیرد.