شورای امنیت سازمان ملل با نشر نتایج یک ارزیابی خود در مورد افغانستان گفته که برای ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه اجتماعی در این کشور، نیاز است تا گام‌هایی در جهت گفتگوهای ملی در افغانستان برداشته شود. این ارزیابی که توسط فریدون اوغلو، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل انجام شده در آن وضعیت […]

شورای امنیت سازمان ملل با نشر نتایج یک ارزیابی خود در مورد افغانستان گفته که برای ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه اجتماعی در این کشور، نیاز است تا گام‌هایی در جهت گفتگوهای ملی در افغانستان برداشته شود.
این ارزیابی که توسط فریدون اوغلو، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل انجام شده در آن وضعیت فعلی افغانستان، توصیه و پیشنهادات از جمله نقشه راه برای ادغام مجدد افغانستان در جامعه جهانی گنجانیده شده است.
در ارزیابی آمده که اِعمال محدودیت‌ها و نقض حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران به طور قابل توجهی به بن‌بست سیاسی فعلی کمک کرده است.
هماهنگ کننده سازمان ملل افزوده که هرگونه ادغام مجدد رسمی افغانستان در نهادها و سیستم‌های جهانی مستلزم مشارکت و رهبری زنان افغانستان است.
در کنار این، آقای اوغلو شرایط امنیتی در داخل افغانستان را خوب توصیف کرده اما گفته که تعدادی از کشورهای عضو سازمان ملل حضور مداوم گروه‌ها و افراد تروریستی در داخل افغانستان از جمله اعضای ال‌قاعده را تایید می‌کنند.
بر بنیاد ارزیابی، تعداد قابل توجهی از جنگجویان تی‌تی‌پی نیز در افغانستان رفت‌وآمد می‌کنند، سرپناه آزاد دارند و کارزار خشونت‌آمیز را انجام می‌دهند.
مهمانان آخر خط
عبدالشکور صبوری، رییس پالیسی مرکز مطالعات و پالیسی‌های افغانستان
دکتر حمیدالله مفید، تحلیلگر مسایل افغانستان
سید قریب‌الله سادات، آگاه مسایل سیاسی

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv