فساد اداری هم مانند تروریزم و مواد مخدر، ازمردم ا فغانستان قربانی زیادی گرفته و چند سال است که این پدیده ی شوم، افغانستان را در رده ی فاسد ترین کشورهای جهان قرارداده است. حکومت پیشین به رهبری رییس جمهورکرزی هرچند بارها حرف از مبارزه برضد این پدیده زد و ادارات زیادی را برای مبارزه […]

فساد اداری هم مانند تروریزم و مواد مخدر، ازمردم ا فغانستان قربانی زیادی گرفته و چند سال است که این پدیده ی شوم، افغانستان را در رده ی فاسد ترین کشورهای جهان قرارداده است.

حکومت پیشین به رهبری رییس جمهورکرزی هرچند بارها حرف از مبارزه برضد این پدیده زد و ادارات زیادی را برای مبارزه با آن ایجاد کرد، اما درعمل کاری برای ازمیان برداشتن فساد ازکشور نکرد. اکنون رییس جمهورغنی هم به گونه ی تلویحی می پذیرد که حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه بافساد یاناکام بوده ویاهم تاکنون کاری دراین راستا انجام نداده است.

رییس جمهورعنی می گوید که به دلیل موجودیت فساد اداری مردم فقیر این کشور میلیاردها دالر متضرر شده و هنوز هم این پدیده به یک لکه ننگ در زندگی آنان باقی مانده است.

آقای غنی که به روز سه شنبه، در نشستِ عالمان دین که به مناسبت مبارزه با فساد اداری برگزار شده بود گفت که عالمان دین باید نقش شان را در امر مبارزه با فساد اداری ادا کرده و مردم را برای مبارزه با فساد تشویق کنند:

به باور رییس جمهور ” برای مبارزه با این پدیده شوم ضرورت به جهاد سرتاسری و ملی برای محوه فساد داریم، در این جا لازم است که از علمای کرام صمیمانه تشکر کنم که متوجه این موضوع مهم شده اند و بناً از اییشان تقاضا دارم تا مردم مسلمان ما را برای چنین جهاد سرنوشت ساز بسیج کنند ”

رییس جمهور غنی هشدار داد که مقامات بلند پایه حکومتی که در فساد اداری دست دارند از وظایف شان برکنار شده و با آنان برخورد جدی خواهد شد.

به گفته آقای غنی، قرارداد های غیر شفاف، غصب جایدادها، ناامنی، قاچاق، استخراج غیرقانونی معادن، نظام نادرست بانکداری و مشکل در پروسه استخدام در پست های حکومتی هفت عامل اند که زمینه فساد گسترده را در افغانستان فراهم ساخته است.

حفیظ الله مصداق، این موضوع را باحضور « محمدعلی اخلاقی » عضومجلس نمایندگان و « عبدالقهارفرخ سیر » سخنگوی اداره عالی مبارزه بافساد اداری، در برنامه « آخرخط » به بحث و بررسی گرفته است.