دیروز شهر هرات گواه رویداد بزرگ اقتصادی-تاریخی و میزبان رهبران چهار کشور مهم منطقه بود. پروژه ی انتقال گاز ترکمنستان، از گذرگاه افغانستان به پاکستان و هندوستان، که حدود دو دهه روی میز کشورهای منطقه بود، سرانجام دیروز نخست در ترکمنستان و سپس در افغانستان عملا گشایش یافت. تاپی که قرار است سالانه ۳۳ میلیارد […]

دیروز شهر هرات گواه رویداد بزرگ اقتصادی-تاریخی و میزبان رهبران چهار کشور مهم منطقه بود. پروژه ی انتقال گاز ترکمنستان، از گذرگاه افغانستان به پاکستان و هندوستان، که حدود دو دهه روی میز کشورهای منطقه بود، سرانجام دیروز نخست در ترکمنستان و سپس در افغانستان عملا گشایش یافت.
تاپی که قرار است سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را از ترکمنستان بردارد و از راه افغانستان به پاکستان و هند برساند، از ۱۸۰۰ کیلومتر طولش، بیش از هفت و نیم صد کیلومتر راهش را در خاک سه ولایت افغانستان؛ هرات هلمند و کندهار خواهد رفت.
روسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و وزیر دولت هند در امور خارجه که در محفل گشایش تاپی در هرات اشتراک کرده بودند، تاپی را برای منطقه با اهمیت خوانده و از افغانستان برای فراهم ساختن این فرصت ستایش کردند.