شهروندان افغانستان شش ماه نخست امسال را با سخت ترین و پر ماجراترین روزها سپری کردند. جنگ امسالِ مخالفان مسلح دربرابر دولت افغانستان طی یک دهه گذشته بی پیشینه گفته شده است. اکنون ده ماه از عمر حکومت وحدت ملی در کشور سپری شده است، اما هنوز هم سرنوشت جنگ و صلح این حکومت با […]

شهروندان افغانستان شش ماه نخست امسال را با سخت ترین و پر ماجراترین روزها سپری کردند. جنگ امسالِ مخالفان مسلح دربرابر دولت افغانستان طی یک دهه گذشته بی پیشینه گفته شده است.

اکنون ده ماه از عمر حکومت وحدت ملی در کشور سپری شده است، اما هنوز هم سرنوشت جنگ و صلح این حکومت با مخالفان مسلح ناروشن است.

پس از مرگ ملا عمر امیر طالبان و جاگزین شدن ملا اختر منصور به جای ملاعمر و موضع گیری تندِ حکومت افغانستان در برابرپاکستان، ظاهرا همه چیز به حالت اول برگشته است و مذاکرات صلح با طالبان با اما و اگرهای زیادی رو به رو شده است.

دولت و شهروندان افغانستان طی چند سال اخیر، پاکستان را عامل تمام بدبختی ها و نابسامانی های افغانستان می دانند. در همین حال، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری کشور نیز  پاکستان را عامل عمده بدبختی و ناامنی در افغانستان می داند.

آقای دوستم، معاون اول حکومت وحدت ملی شب گذشته پس از برگشت از ولایات فاریاب و سرپل به کابل، در جمع خبرنگاران و شماری از مردم گفت:

با در نظرداشت حمایت پاکستان از گروه های تروریستی و سازمان دهی حمله یازدهم سپتمر ۲۰۰۱ بر امریکا، شورای امنیت سازمان ملل باید این کشور را در لیست سیاه قرار دهد. معاون اول رییس جمهور کشورگفت:

” چرا این پاکستان را به لیست سیاه ناقض حقوق بشر درج نمی کنند و بالایش فشار نمی آورند؟ خواهش ما از شورای امنیت سازمان ملل اینست که بالای پاکستان فشار بیاورد و دست اش را از حمایت تروریستان بگیرد.”

پس از آنکه در ماه گذشته ناامنی در ولایت فاریاب افزایش یافت، جنرال دوستم برای پاکسازی این ولایت از وجود مخالفین مسلح، به ولایت فاریاب رفت و علاوه بر پاکسازی فاریاب، برخی مناطق ناامن ولایت سرپل را نیز به کنترول دولت درآورد و شب گذشته دوباره به کابل برگشت.

سید حشمت الله سروری، این موضوع را با حضور آقایان علی اکبر جمشیدی عضو پیشین مجلس سنا و جنرال زلمی وردک آگاه امور نظامی در برنامه کنونی آخرخط به بحث و بررسی گرفته است.