ترکمنستان، کشوری در همسایگی افغانستان است و تقریبا دو ولایت مهم این کشور ( آخال و مرو ) هم مرز با افغانستان است. این همسایه اما برخلاف دیگر همسایه رابطه حسنه و بی دردی سری با افغانستان داشته است. ریس جمهور ترکمنستان امروز به کابل آمد و با رییس جمهور و برخی مقامات دولت افغانستان […]

ترکمنستان، کشوری در همسایگی افغانستان است و تقریبا دو ولایت مهم این کشور

( آخال و مرو ) هم مرز با افغانستان است. این همسایه اما برخلاف دیگر همسایه رابطه حسنه و بی دردی سری با افغانستان داشته است. ریس جمهور ترکمنستان امروز به کابل آمد و با رییس جمهور و برخی مقامات دولت افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

همزمان با این سفر، روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان ۵ توافقنامه نیز امضا کردند.

این توافقنامه‌ها در زمینه مبارزه با پولشویی، همکاری در بخش‌های انرژی، تجارت، ورزش، ترانزیت و همکاری‌های عملی امضا شده است.

محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفت که وی ترکمستان را یک دوست همه جانبه و یک شریک عمده اجتماعی و اقتصادی و یک همکار همه جانبه در جهت تامین امنیت و صلح در منطقه می داند.

او همچنین یادآور شد که صادرات برق ترکمنستان به افغانستان ۵ برابر می شود و تمامی ولایات که در دو مسیر غرب و شمال کشور از نعمت برق برخوردار شده و زمینه بیشتری برای تولیدات و صنعت در کشور فراهم می شود.

آقای غنی در خصوص انتقال خط آهن ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان نیز گفت که مرحله برنامه ریزی این پروژه تکمیل شده و به زودی در مرحله اجرا قرار می گیرد.

این خط آهن از بندر آقینه وارد افغانستان می شود و با گذشتن از اندخوی، شبرغان و شیرخان بندر وارد تاجیکستان می شود.

صادرات ترکمنستان به افغانستان از یک میلیارد دالر تجاوز کرده است و افغانستان هفتمین کشوریست که با ترکمنستان معاملات تجاری دارد.

قربان قلی بیردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان نیز گفت که دو طرف روی مسایل منطقه ای و کشوری با حسن تقابل و اعتماد تبادل نظر کرده اند.

رییس جمهور ترکمنستان اعلام کرد که آماده است در روند صلح افغانستان و پروسه استانبول کمک کند.

واکاوی این بحث از رشاد زریر با حضور آقایان؛ دکتور سید احمد شکیب منتظری آگاه بین الملل و توریالی غیاثی آگاه سیاسی.