در آستانه ی یکسالگی حکومت وحدت ملی، طالبان پس از چهارده سال و برای نخستین بار توانستند مرکز ولایت کندز را تصرف کنند. طالبان چهارده ساعت در مرکز ولایت کندز با نیروهای امنیتی کشور به نبرد پرداختند و در کوچه ها، بیمارستان ها و خیابان های کندز با جوانان عکس های « سِلفِی » گرفتند […]

در آستانه ی یکسالگی حکومت وحدت ملی، طالبان پس از چهارده سال و برای نخستین بار توانستند مرکز ولایت کندز را تصرف کنند. طالبان چهارده ساعت در مرکز ولایت کندز با نیروهای امنیتی کشور به نبرد پرداختند و در کوچه ها، بیمارستان ها و خیابان های کندز با جوانان عکس های « سِلفِی » گرفتند و از تطبیق شریعت تا به زعم خودشان استحکام نظام شرعی در کشور آزادانه حرف زدند.
حکومت وحدت ملی که هردو جناح انتخاباتی را در قدرت دورهم جمع کرد اما، در یک سالگی اش چه دست آوردها و ضعف های دارد ؟
رهبران این حکومت در دوران مبارزات انتخاباتی، وعده های رنگینِ در باب بهبود امنیت، تغیرمثبت در دسترخوان مردم، بهبود وضعیت اقتصادی کشور، مشارکت زنان درقدرت و تامین حقوق آنان، ایجاداشتغال و مسکن برای شهروندان، مبارزه بافساد، مبارزه با مواد مخدر، رشد و تقویت زیرساخت ها، حمایت ازصنایع و تولیدات داخلی و به همینگونه، ده ها وعده چرب دیگر داده بودند.
اکنون دریک سالگی حکومت وحدت ملی، بیشتر شهروندان ازکارنامه و کارکرد این حکومت درعرصه های مختلف و به ویژه تامین امنیت راضی نیستند.
با آن که این حکومت در حال حاضر، با چالش های گوناگونی مواجه است، دریک سال کاری اش اما، هنوز موفق به معرفی مسوولین نهاد های مهمی چون وزارت دفاع، دادستانی کل، اکثر استان ها و سفارت خانه ها نشده است. این حکومت نتوانست انتخابات پارلمانی را در وقت قانونی آن برگزار کند و حتا، اکثر مواد توافق نامه سیاسی تشکیل حکومت را دریک سال عملی نکرده است .
با همه ی اینها اما، اکنون پرسش این است که درسال دوم کاری، این حکومت باچه چالش های مواجه است و با توجه به عملکرد یکساله اش، چشم انداز آینده ی آن چگونه خواهد بود ؟
سید حشمت الله سروری این موضوع را با حضور آقای حامد علمی در این برنامه آخرخط به بحث . بررسی گرفته است.