گذشته از این که دولت افغانستان در پیوند به مشکلات مهاجرین هنوز اقدامی نکرده، رییس جمهور افغانستان در سفر شش روزه اش به اروپا در گفت‌وگو با رسانه های اروپایی، از مهاجرین افغانستان خواسته است که به کشورشان برگردند. یک روز پس از سفر رییس جمهور به آلمان و دیدار با مقامات این کشور، آلمان […]

گذشته از این که دولت افغانستان در پیوند به مشکلات مهاجرین هنوز اقدامی نکرده، رییس جمهور افغانستان در سفر شش روزه اش به اروپا در گفت‌وگو با رسانه های اروپایی، از مهاجرین افغانستان خواسته است که به کشورشان برگردند.

یک روز پس از سفر رییس جمهور به آلمان و دیدار با مقامات این کشور، آلمان تصمیم گرفته که به روند خروج پناه جویان افغانستانی از این کشور سرعت بخشد. اخراج پناهجویانی که به گفته مقامات این کشور، در جستجوی یافتن شرایط بهتر اقتصادی به آلمان می روند.

پیش از این مقامات ایالت های شانزدگانه آلمان مخالف اجراى طرح بازگردان مهاجران، به گفته آنها به یک منطقه جنگى بوده و این طرح را خلاف ارزش هاى قبول شده آلمان خوانده بودند. اما به تازگی، پس از سفر رییس جمهور و هیات همراه اش به این کشور، حکومت مرکزی آلمان، توافق مقامات این ایالت ها را نیز به دست آورده و حالا هیچ مانعی  بر سر راه تصمیم حکومت مرکزی این کشور نیست.
مهاجرین افغانستانی که با قبول صدها مشکل به اروپا رسیده اند، در واکنش به گفته‌های رییس جمهور تظاهرات کردند و از رییس جمهور خواستند که بجای باز گرداندن مهاجرین افغانستان به اروپا، به کسانی رسیدگی کند که با داشتن سند کار شناسی و کار شناسی ارشد، هنوز هم در کوچه های کابل بیکار می گردند.

بشیر عظیمی این موضوع را درنامه آخرخ با آقایانا قاضی عبدالرحیم رهین، عضو مجلس نمایندگان، و عبدالوحید فرزه یی، عضو شورایی رهبری اتحادیه حقوق دانان افغانستان به واکاوی گرفته است.