پس از اعلام رسمی درگذشت ملامحمدعمر رهبر گروه طالبان، سرنوشت جنگجویان این گروه، مذاکرات صلح، اختلافات بر سر رهبری و آینده این گروه به صورت جدی مطرح شده است. مرگ مرموز و خاموشانه امیر طالبان که گفته می شود دوسال و چند ماه پیش اتفاق افتاده است، پرسش های زیادی را در ذهن مردم و […]

پس از اعلام رسمی درگذشت ملامحمدعمر رهبر گروه طالبان، سرنوشت جنگجویان این گروه، مذاکرات صلح، اختلافات بر سر رهبری و آینده این گروه به صورت جدی مطرح شده است.

مرگ مرموز و خاموشانه امیر طالبان که گفته می شود دوسال و چند ماه پیش اتفاق افتاده است، پرسش های زیادی را در ذهن مردم و آگاهان خلق کرده است. اما در این شرایط که دولت افغانستان و گروه طالبان سرگرم راه اندازی گفتگوهای صلح هستند، اعلام مرگ ملاعمر به معنی چیست و چه تاثیراتی برگفتگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان خواهدگذاشت ؟

درهمین حال، گفته می شود که پس از اعلام مرگ ملاعمر، گروه طالبان بی درنگ ملا اخترمحمد منصور، معاون پیشین ملاعمر را به‌عنوان دومین رهبر‌شان تأیید کرده و با او بیعت کرده اند. در خبرنامه ی گروه طالبان آمده است که شورای رهبری این گروه، رییس پیشین دادگاه‌های گروه طالبان، هیبت‌الله آخوندزاده و سراج‌الدین حقانی، رییس شبکه حقانی را به‌عنوان معاونان ملا اختر‌محمد انتخاب کرده‌اند. ملا منصور که از ولایت قندهار است، در زمان حکومت امارت اسلامی وزیر هوانوردی بود. حالا این پرسش مطرح است که آیا با تعیین ملا منصور به‌عنوان رهبر گروه طالبان، او گفت‌وگوهای صلح را مدیریت خواهد کرد یا خیر؟

با این همه، برخی رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که شماری از سران گروه طالبان با انتصاب ملا منصور مخالف‌اند و انتصاب او را کودتا خوانده‌اند.

حفیظ الله مصداق، این موضوع را باحضور ” فضل الله مجددی ” والی پیشین ولایت لغمان و ” سیدجمال فکوری بهشتی ” عضومجلس نمایندگان، دربرنامه « آخرخط  » به بحث و بررسی گرفته است.