افغانستان و پاکستان، دو کشوری که در تاریخ روابط شان تا هنوز ثبات و یکرنگی را ثبت نکرده اند، از بسته شدن پرونده ی نشست چهارجانبه به این سو، پیوندی میان دو کشور نه تنها همواره تیره، بل سردی روز افزون داشته است. در همین حال، یکی از رویدادهای تکراری و تنش زا در روابط […]

افغانستان و پاکستان، دو کشوری که در تاریخ روابط شان تا هنوز ثبات و یکرنگی را ثبت نکرده اند، از بسته شدن پرونده ی نشست چهارجانبه به این سو، پیوندی میان دو کشور نه تنها همواره تیره، بل سردی روز افزون داشته است. در همین حال، یکی از رویدادهای تکراری و تنش زا در روابط دو کشور که درگیری های مرزی ست، به تازه گی در مربوطات اسپین بولدک کندهار افغانستان و ساهانوی چمنِ پاکستان، یک کشته و دو زخمی از نیروهای سرحدی ما بر جای گذاشته است.

در همین حال اما، گذشته از بی برایندی تمامی تلاش های یک و نیم دهه برای بهبود و یک رنگ سازی روابط کابل و اسلام آباد، اکنون تلاش های جهانی برای بازساخت این پیوند و کاهش تنش ها میان پاکستان و افغانستان آغاز شده اند؛ که راه افتادن بریتانیا در جاده ی پا درمیانی بین دو کشور، از نمونه های آن است. دومنیک جرمی سفیر انگلیس در افغانستان، هفته ی گذشته سفری به پاکستان و دیدار و گفت و گوهایی با بلندپایه ترین مقام های آن کشور داشته است که به ضم آقای جرمی و عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان، نتایج خوشبین کننده اند. آیا بریتانیا که با درد دیرینه ی دوکشور آشناست، بن بست روابط را خواهد شکست؟