در حالی که چند روز بیش به یک ساله شدن دولت وحدت ملی نمانده است، عبدالله عبدالله رییس اجرایی، موضع روشنی در برابر آوازه هایی مبنی بر روی کار آمدن حکومت موقت گرفت و، این شایعات را بی بنیاد خواند. رییس اجرایی دولت وحدت ملی که در واپسین نشست هفته وار شورای وزیران سخن می […]

در حالی که چند روز بیش به یک ساله شدن دولت وحدت ملی نمانده است، عبدالله عبدالله رییس اجرایی، موضع روشنی در برابر آوازه هایی مبنی بر روی کار آمدن حکومت موقت گرفت و، این شایعات را بی بنیاد خواند. رییس اجرایی دولت وحدت ملی که در واپسین نشست هفته وار شورای وزیران سخن می راند گفت: گپ و گوهایی وابسته به ایجاد حکومت موقت، باید از ذهن مردم دور شود؛ هیچ گاهی نه در درون و نه در بیرون کشور، چنین موضوعی مطرح نشده است. آقای عبدالله همچنان در حالی که به دست آوردهایی اشاره کرد گفت، دولت کنونی وحدت ملی به مردم اطمینان می دهد، که برای ادامه ی کار صادقانه و خدمت گزاری به مردم متعهد است.

چندی پیش، آوازه ها و سرو صداهایی مبنی بر این که در درون و بیرون کشور حلقاتی در فکر براندازی دولت وحدت ملی و جایگزینی حکومت موقت اند و در پی بدیلی برای نظام کنونی، به رسانه ها پا کشیده بود. این گپ و گفت ها اما، در حد شایعات بوده و مسیر کوتاه و پرنوسان داشته است.

نخست این طرح به رییس جمهور پیشین نسبت داده می شد که از طرف آقای کرزی رد شد و بعدها، به سران و رهبران جهادی. و الا، شماری در سخن های عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی و دانشمند دینی، این اندیشه را سراغ می کنند.

با این همه حال، با یک نگرش کلی به نوزاد یک ساله ی وحدت ملی و شگرد کارکردهایش طی این مدت و ادامه ی اوضاع کنونی، چشم انداز آینده ی حکومت و ملت افغانستان چه خواهد بود؟

برای پاسخ یابی به این پرسش، گفت و گو با؛

نقیب الله فایق؛ نماینده ی مردم در مجلس
پوهندوی گل احمد مددزی؛ معاون اتحادیه ی حقوق دانان
حامد علمی؛ نویسنده و پژوهشگر

فهیم کوهدامنی آگاه مسایل سیاسی