حکومت وحدت ملی، پس از این‌که روی کار آمد، اولین کاری که انجام داد امضا توافق نامه امنیتی میان کابل- واشگتن بود. قرارداد که در دوره حکومت پیش از حکومت وحدت ملی، بحث های را در محور خودش ایجاد کرده بود. رهبری حکومت پیشین به دلیل نا متعهد بودن ایالات متحده امریکا در امر اجرایی […]

حکومت وحدت ملی، پس از این‌که روی کار آمد، اولین کاری که انجام داد امضا توافق نامه امنیتی میان کابل- واشگتن بود. قرارداد که در دوره حکومت پیش از حکومت وحدت ملی، بحث های را در محور خودش ایجاد کرده بود.

رهبری حکومت پیشین به دلیل نا متعهد بودن ایالات متحده امریکا در امر اجرایی کردن متن این توفق نامه، آن را امضا نکرد؛ حتا این که برای امضا این قرارداد لویه جرگه فراخوانده شد تا از مردم نظر خواهی شود، اما باوجود آن هم حامدکرزی و حکومت به رهبری او از امضا این قرارداد سرباز زد.

حالا قرار است جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک پیگیری مفاد موافقت‌نامۀ امنیتی افغانستان و آمریکا، شنبۀ هفتۀ آینده به کابل بی آید. در این نشست کارکردها و دست آوردهای یک ساله قرارداد امنیتی میان کابل و واشگنتن بررسی می شود.

واکاوی این بحث با فهیم کوهدامنی عضو شورای حراست و ثبات، سید عبدالمقدم امین آگاه حقوقی و جنرال زلمی ورد آگاه نظامی.