https://youtu.be/S2d02ZwiYDw رییس جمهور اشرف غنی دیشب در سخنرانی اش به دانشجویان دانشگاه نظامی گفت که، دروازه صلح و گفتگو به روی آنهاییکه می خواهند از جنگ دست بکشند و به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارند باز است. او گفت که جنگ بر ما تحیل شده و با تاکید بر گفت و گوهای بین الافغانی گفت […]

https://youtu.be/S2d02ZwiYDw

رییس جمهور اشرف غنی دیشب در سخنرانی اش به دانشجویان دانشگاه نظامی گفت که، دروازه صلح و گفتگو به روی آنهاییکه می خواهند از جنگ دست بکشند و به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارند باز است. او گفت که جنگ بر ما تحیل شده و با تاکید بر گفت و گوهای بین الافغانی گفت که با این گفت و گوها ما به نتیجه رسیده می توانیم.

رییس جمهور گفت، دوام ناامنی و حملات در افغانستان  به معنی ناکامی نیروهای امنیتی افغان نمی باشد و این ناامنی ها زود گذراستند. او افزود، مردم افغانستان تا مدت کوتاهی با چالشهای مانند غورماچ، موسی قلعه و قندوز مواجه خواهند بود.

او خطاب به رهبران سیاسی و منتقدان حکومتش گفت که فرصت های زیادی برای بحث های سیاسی و اجتماعی خواهند داشت و در بحث های آینده او راجع به اقتصاد و نان مردم و حکومت داری صحبت خواهد کرد، ولی تاکید کرد که فرصتی باقی نمانده که برای دفاع از افغانستان غفلت صورت بگیرد و یا فرصت به عقب زده شود.
غنی تاکید که در گام نخست تامین امنیت و فراهم کردن زندگی صلح آمیز برای مردم افغانستان در اولویت حکومت قرار دارد و هیچ چیز از این مهم تر و در ارجحیت قرار ندارد.

رییس جمهور در این سخنرانی اش تصمیم تازه ی دولت آمریکا برای باقی ماندن نیروهایش پس از دو هزار شانزده در افغانستان را ستود.

با این وجود، بسیاری از ضرورت تغییر استراترژی جنگ با طالبان صحبت می کنند، و از آنچه که نبود هماهنگی نیروهای امنیتی می خوانند، انتقاد دارند و ناامنی های اخیر و را ناکامی این دولت می دانند.

بشیر عظیمی این موضوع را در این برنامه سرنوشت با آقایان عبدالناصر شفیق، استاد دانشگاه، و ذوالفقار امید، رییس حزب کار و توسعه به واکاوی گرفته است.