سنگ تهداب لوله گاز تاپی پیش از چاشت امروز توسط محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان،رئیس جمهور ترکمنستان،محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان وحامد انصاری معاون رئیس جمهور هند طی یک مراسم ویژه در نزدیکی عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان گذاشته شد. رییس جمهور غنی، به منظور افتتاح پروژه ی انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان […]

سنگ تهداب لوله گاز تاپی پیش از چاشت امروز توسط محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان،رئیس جمهور ترکمنستان،محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان وحامد انصاری معاون رئیس جمهور هند طی یک مراسم ویژه در نزدیکی عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان گذاشته شد.

رییس جمهور غنی، به منظور افتتاح پروژه ی انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) دی روز به ترکمنستان سفر کرد.

آقای غنی در جریان این سفر رسمی دو روزه، بر علاوه افتتاح کار ساختمانی پروژه پایپ لاین گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان و هند موسوم به تاپی، با قربان قلی بردی محمدوف، رییس جمهور ترکمنستان دیدار می کند.
تاپی بزرگ‌ترین پروژۀ ترانزیت انرژی در تاریخ افغانستان است که با عملی شدن آن، گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند انتقال می کند. گفته می شود که ۷۳۰ کیلومتر اراضی انتقال این پروژه،  در داخل افغانستان ساخته می‌شود.

کارشناسان اقتصادی به این باور اند که « تاپی » به دلیل میلیون ها دالر عاید و فراهم کردن زمینه استخدام برای هزاران نفر در کشور، نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی افغانستان و مطقه بازی خواهد کرد.  همچنان علاو برعاید هنگفت پولی که دولت افغانستان به عنوان حق ترانزیت ازاین پروژه به دست می آورد، طی سی سال، اضافه بر آن سه میلیارد مترمکعب گاز از پروژه « تاپی » نیز به دست می آورد.

«تاپی» یکی از پروژه‌های بزرگ انتقال گاز در سطح منطقه می‌باشد که طرح آن در سال ۲۰۰۲ ریخته شد، اما تاکنون به دلابل سیاسی و امنیتی این پروژه عملی نشده است.