نیروهای ناتو؛ به ویژه سربازان آمریکایی،  پس از این هم در افغانستان باقی می مانند. پس از واپسین تصمیم ایالات متحده ی امریکا در پیوند به روند تدریجی خروج نیروهایش تا پایان ۲۰۱۶ از کشور، اخیرا گپ و گوها در این خصوص دگرگون شد و پس از سقوط و ادامه ی جنگ در کندز، طرح […]

نیروهای ناتو؛ به ویژه سربازان آمریکایی،  پس از این هم در افغانستان باقی می مانند. پس از واپسین تصمیم ایالات متحده ی امریکا در پیوند به روند تدریجی خروج نیروهایش تا پایان ۲۰۱۶ از کشور، اخیرا گپ و گوها در این خصوص دگرگون شد و پس از سقوط و ادامه ی جنگ در کندز، طرح ادامه ی حضور نظامی ناتو در افغانستان مطرح شد. بارک اوباما رییس جمهوری آمریکا به تازه گی اعلام داشت؛ که بر مبنای واقعیت های عینی در افغانستان، حضور ۹۸۰۰ سرباز امریکایی موجود تا پایان ۲۰۱۶ حفظ می شود و پس از آن هم ۵۵۰۰ سرباز امریکایی در بگرام، ننگرهار و کندهار مستقر خواهند شد.

این تصمیم اوباما مورد استقبال کشورهای عضو ناتو، سران نظامی این کشورها در افغانستان و حکومت وحدت ملی قرار گرفت. محمد اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور، از این راهکار تازه ی امریکا ستایش کردند و به سود افغانستان و منقطه اش خواندند.

این در حالی ست که، روسیه از چندی به این سو نگران اوضاع امنیتی کشور بوده و علاقه مند کمک نظامی هم پای کشورهای عضو ناتو به افغانستان شده است. به تازه گی هم، ویلادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از ادامه ی بد امنی در مرزهای افغانستان با کشورهای عضو شوروی پیشین، و حضور داعش در کشور نگرانی نشان داده است.

کاوش و گفت‌وگوی احمدرشاد زریر با آقایان: عبدالمعین معین، آگاه سیاسی، لیاقت علی امینی آگاه سیاسی و ژنرال زلمی وردک آگاه نظامی.