ششمین همایش همکارى هاى اقتصادى منطقه یى براى افغانستان درحالى پایان یافت، که شرکت کنندگان بر ادامه ی حمایت و کمک در بخش عملى شدن پروژه ها و تامین امنیت به افغانستان تاکید کردند. درکنفرانس  (ریکاشش) تحت عنوان  “قلمرو ابریشم از راه افغانستان” مقامات افغانستان وهیت هاى بلندرتبه از ۳۰ کشور و نماینده گان ۴۰ […]

ششمین همایش همکارى هاى اقتصادى منطقه یى براى افغانستان درحالى پایان یافت، که شرکت کنندگان بر ادامه ی حمایت و کمک در بخش عملى شدن پروژه ها و تامین امنیت به افغانستان تاکید کردند. درکنفرانس  (ریکاشش) تحت عنوان  “قلمرو ابریشم از راه افغانستان” مقامات افغانستان وهیت هاى بلندرتبه از ۳۰ کشور و نماینده گان ۴۰ سازمان بین المللى و منطقه یى درکابل شرکت داشتند.

دراین نشست، بازرگانی منطقه یی و ترانزیت، نیرومندسازی سرمایه گذاری و سکتور خصوصی و سرمایه گذاری در افغانستان بیشتر بحث شدو، دو ظرفیت را دریافت نمودند که شامل بلند بردن ظرفیت تولیدی و رشدکشاورزی، انرژی و آب و پیش رفت تجارت و بهگشت اقتصادی افغانستان و منقطه را در بر می گیرد و گفت و گو و رایزنی ها بر سر بداشتن گام های عملی در برخی از موضوعات مورد بحث نیز صورت گرفت.

این در حالی ست که، گفته می شود نیازهای بنیادی افغانستان؛ در خصوص امنیت و توسعه ی اقتصادی، تا هنوز در یک چارچوب سامانمند و راهبردی گرد هم نیامده اند. حساسیت های سیاسی در سطح منطقه  به ویژه کشورهای حاوی پروژه های مورد بحث ریکا، همچنان پابرجاست.

در گذشته نیز کنفرانس های منقطه یی و جهانی زیادی با محوریت افغانستان، به شمول پنج نشست پیشین ریکا برگزار شده است، برایند و میزان تطبیق و پیامدهای چشم گیر اما، در حد قناعت و انتظار منطقه، دولت افغانستان و مردم افغانستان نبوده اند.

با این همه اما، میزان خوشبینی ها و امیدواری ها نسبت به نشست های همچون ریکای شش و سام در شرایط زمانی کنونی افغانستان، زیاد است و روزنه های روشن تری نسبت به گذشته، بر سقف منطقه؛ به ویژه افغانستان گشوده شده است.