روند گفت و گوهای آشتی بین دولت افغانستان و هراس افگنان طالب با پا در میانی پاکستان، پس از پخش خبر مرگ ملاعمر، شتاب در گزینش اختر منصور به عنوان رهبر این گروه، چند دسته گی دهشت گران طالب و سرانجام گزارش هایی مرگ ملا اختر منصور، به ابهامات در پیش افزوده است. در حالی […]

روند گفت و گوهای آشتی بین دولت افغانستان و هراس افگنان طالب با پا در میانی پاکستان، پس از پخش خبر مرگ ملاعمر، شتاب در گزینش اختر منصور به عنوان رهبر این گروه، چند دسته گی دهشت گران طالب و سرانجام گزارش هایی مرگ ملا اختر منصور، به ابهامات در پیش افزوده است.

در حالی که دولت افغانستان پیش از این پاکستان را متهم به پشتی بانی هراس افگنان در کشور کرده و همزمان با علاقه مندی این کشور به از سرگیری گفت و گوها جایگاه منفی را در برابرش اتخاذ کرده بود، در نشست سه جانبه ی رییس جمهور غنی با نخست وزرای پاکستان و بریتانیا در پاریس، به از سرگیری این روند توافق کرده است، و در نشستی در آلمان نیز گفته است، در گفت و گوهای صلح معامله نخواهد کرد.

این در حالی ست که، سفیر هند در کابل می گوید، پاکستان می خواهد با ازسرگیری گفت و گوهای صلح پس از ملا اختر منصور، شبکه ی حقانی را برجسته ساخته و رهبری این گروه را از نشانی طالبان مشروعیت بخشد و دولت افغانستان در این امر کمکش می کند.

واکاوی این بحث با آصفه شاداب عضو مجلس، ذوالفقار امید ریییس حزب کار و توسعه و جاوید سادات استاد دانشگاه.